Många känner idag en ekonomisk otrygghet och har drabbats av de senaste årens kriser med höga priser på mat, el och skenande räntekostnader. Medan Saudiarabien och Ryssland av geopolitiska skäl pressar upp oljepriset drabbas människor här i Sverige som behöver bilen i sin vardag.
Vi vill istället se en kompensation via skattsedeln till människor i glesbygd, återinföra en mer rättvis elbilsbonus och inrätta en leasingcheck för låginkomsttagare. Det skulle kunna innebära en leasingkostnad för en elbil på 1500 kronor i månaden. Så hjälper vi de som är beroende av bilen att resa klimatsmart och billigt.
Vi vet att det främsta vaccinet mot kriminalitet och utanförskap är ett samhälle som håller ihop, en välfärd som går att lita på och att alla barn får rätt hjälp för att gå ut grundskolan med godkända betyg. Det är viktigt inte minst i Skellefteå, där polisen nyligen sett gängkriminella försöka rekrytera barn, enligt Sveriges Radio. Men ska välfärden fungera behöver kommunerna och regionerna få de resurser som krävs. Därför lägger vi 24 miljarder på generella statsbidrag, tillsammans med riktade statsbidrag på ytterligare 12 miljarder. Vi satsar på arbetsmiljön i vården och lägger tillbaka återhämtningsbonusen som regeringen slopat.
Ensamma föräldrar med låga inkomster är extra utsatta i krisen. För dem vill vi säkra upp trygghetssystemen och se till att de inte urholkas när de behövs som mest. Vi vill inflationssäkra barnbidrag, bostadsbidrag och underhållsstöd, samt ta bort funkisskatten, höja sjuk- och aktivitetsersättningen och höja assistansersättning.
Vi vill även sänka priset i kollektivtrafiken och införa Sverigekortet som ska kosta 499 kronor i månaden för vuxna och 249 kronor för barn, studenter och pensionärer. Jämfört med dagens priser i lokaltrafiken i Skellefteå, och regionala bussar i Västerbotten skulle man med Sverigekortet varje månad spara 200-1500 kr som vuxen, 100-600 kr som barn, 200-1200 kr som ungdom och 150-500 kr som pensionär. Men eftersom det inte finns tillgänglig kollektivtrafik överallt, behöver införandet av Sverigekortet ske tillsammans med att vi bygger ut och underhåller kollektivtrafiken och järnvägarna i hela Sverige.
Vi kan välja att bygga Sverige på hopp och framtidstro, istället för på angiveri och misstänksamhet. Det är ett samhälle som inte lämnar någon efter – och som varken viker sig för rasismen eller för totalitära stater. Vi vet att det går. Men det krävs vilja, handlingskraft och mod. Det har vi.