Kommunerna måste börja planera för mer mobilitet

Nu pågår elektrifieringen av bilparken. För att omställningen ska vara möjlig krävs bra förutsättningar att ladda.

Åtta av tio personresor i Sverige görs med vägtrafik. Under pandemin har en större andel av resorna gjorts med bil, skriver Tommy Letzén, vd för Motorbranschens Riksförbund (MRF).

Åtta av tio personresor i Sverige görs med vägtrafik. Under pandemin har en större andel av resorna gjorts med bil, skriver Tommy Letzén, vd för Motorbranschens Riksförbund (MRF).

Foto: Erik Simander/TT Nyhetsbyrån

Debatt2021-07-24 14:05
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Bilsemester är ett omtyckt sätt att fira ledigheten på.

Ett sätt som blivit än mer populärt under pandemin.

Med bil reser man smittsäkert mellan de olika semestermålen. Åtta av tio personresor i Sverige görs med vägtrafik. Under pandemin har en större andel av resorna gjorts med bil, och det finns tecken på att denna trend kommer att hålla i sig under överskådlig tid.

I juni 2021 registrerades 36 095 nya personbilar. Det är en ökning med 46 procent jämfört med samma månad året innan. Även begagnathandeln växer. Under maj skedde en uppgång med 14,5 procent.

Vi närmar oss samma siffror som under rekordåren före pandemin.

Det finns med andra ord all anledning för politiker och myndigheter att ta höjd för mer resor och transporter på väg i framtiden.

Här måste det till åtgärder på olika nivåer. Kvaliteten på det statliga vägnätet måste bli bättre med mer investeringar och underhåll. Detta är viktigt – inte minst för trafiksäkerheten.

Bilisterna måste få tillbaka mer av de skatter och avgifter som man betalar i form av investeringar och underhåll. Det duger inte att bara sänka hastigheterna för att kompensera för utebliven skötsel. Mer resurser måste till för ett säkert och effektivt vägnät.

Kommunerna måste också planera för mer mobilitet. Inte minst tillgången till parkeringsplatser.

Nu pågår elektrifieringen av bilparken. Under juni månad ökade nyregistreringarna av elbilar med 412 procent jämfört med samma månad förra året. För att omställningen till en hållbar fordonsflotta ska vara möjlig krävs bra förutsättningar att ladda.

I praktiken förutsätter det i sin tur parkeringsplatser med laddmöjlighet.

De kommuner som planerar för att minska tillgången till parkering bör tänka om.

Under bilsemestern är det inte bara viktigt att vi håller oss friska utan även att vi tar hand om våra bilar.

På samma sätt som myndigheter och politiker måste ta ansvar för kvaliteten på vägnätet måste vi bilister ta ansvar för trafiksäkerheten genom att sköta om våra fordon. Det kan rädda liv.

Bilen är grunden för resandet, både i vardagen och på bilsemestern.

Det är någonting att ta fasta på nu och i framtiden.