Skolan har ett grundläggande uppdrag; att förmedla kunskap.
Huvudmän och skolor ska enligt skollagen uppväga skillnader mellan elevers olika förutsättningar.
Kompetent skolpersonal kan upptäcka barn och elever som av olika anledningar far illa eller behöver stöd i sin utveckling.
Skolan kan inte bara lyfta elever utan även skapa förutsättningar för klassresor genom att lägga rälsen mot deras drömmars mål.
Trots att Skellefteå kommun haft en målsättning om en skola i toppklass till 2020 har vi de senaste åren sett en negativ utveckling.
Skol- och kunskapssegregationen har ökat. De elever som presterar bra har blivit ännu bättre medan de elever som har det tufft halkar efter ytterligare. Moderaterna oroas över detta och har återkommande väckt frågor om skolans kompensatoriska uppdrag.
Dagen Samhälle – och senare Norran – har rapporterat om Skolverkets statistik som visar att skillnaderna mellan skolorna i kommunen är stora. Skolan där flest elever fick gymnasiebehörighet låg på 91,2 procent. På skolan med sämst resultat gick färre än hälften av eleverna ut med fullständiga betyg.
Det är ett gap på över 50 procent.
I Skellefteå är det Socialdemokraterna och Vänsterpartiet som styr. De är ansvariga för den utveckling som måste betecknas som ett stort misslyckande. Majoriteten har inte gett skolan rätt förutsättningar och verktyg för att vända den negativa utvecklingen.
I brist på handlingskraft från majoriteten kräver Moderaterna att fullmäktige ska ålägga för- och grundskolenämnden att ta fram en plan för vända trenden. Planen måste sätta fokus på elevernas möjligheter att nå kunskapsmålen.
Tiden som ett barn tillbringar med en kompetent lärare är den enskilt viktigaste faktorn till framgång i skolan. Därför måste skolorna förses med tillräckliga resurser för att kunna rekrytera fler behöriga lärare.
Andra exempel på verktyg, som måste förstärkas, är alla elevers möjlighet till läxhjälp och att de som inte klarar skolan ska gå i lovskola eller läsa om årskursen. Vi ser även ett behov av en mer individualiserad skolgång med fler möjligheter till anpassningar.
Skolan är och kommer alltid med sitt kompensatoriska uppdrag att vara en av de viktigaste faktorerna för att skapa trygga och självsäkra individer för framtidens Skellefteå.
Alla elever ska ges förutsättningar att bli sitt bästa jag. Inte ett enda barn ska lämnas efter i skolan.