Det helt avgörande för vårt land att vår infrastruktur fungerar. Den gör tyvärr inte det nu.
I Norr- och Västerbotten investeras just nu 1000 miljarder i ny, grön och klimatsmart industri och framtid. Hur skall vi kunna attrahera människor att bo och leva hos oss om det inte går att på vettigt klimatsmart sätt resa hit? Eller härifrån? Eller regionalt här?
Hela transportsektorn skall ställas om till klimatsmart drift. Hur skall det fungera när Inlandsbanan och tvärbanorna i norr inte ens klarar godsvikterna eller är elektrifierade?
Alla vi som bor i Västerbotten och vill bidra till en grönare framtid; hur skall vi kunna göra det när vi inte ens kan lita på att det går ta tåget eller att det finns laddinfrastruktur för elbilar och -lastbilar?
Hur skall elen räcka till alla nya industrier i norr när ingen ny, kontinuerlig, produktion finns?
En röst på Liberalerna, och mig, i riksdagsvalet innebär:
Nej, till höghastighetsbanor och istället satsningar på befintlig järnväg med mer dubbelspår och säkrad trafik, inklusive snabb utbyggnad av Norrbottniabanan hela vägen.
Ja, till upprustning och elektrifiering av Inlandsbanan och tvärbanorna.
Ja, till kraftig satsning på elektrifiering av transportsektorn och industrin. Det kräver massiva investeringar i elproduktion i både sol, vind och kärnkraft.
Det måste därför vara konkurrensneutrala regler för alla fossilfria energislag och det kommunala vetot skall finnas kvar.
Ingen skall köra över den lokala demokratin för att Socialdemokraterna och Miljöpartiet stängt ner väl fungerande kärnkraft i Skåne (Barsebäck) och Halland (Ringhals 1 och 2). Producenterna skall bära sina kostnader, inklusive lokala ersättningar.
Infrastruktur är ryggraden i Sveriges näringsliv. Företagen skapar det välstånd vi sedan fördelar som välfärd.
Så sjukvården, skolan och omsorgen behöver fungerande tåg. För att inte tala om industrin.
Hans-Peter Carlson, Tärnaby (L), riksdagskandidat och ordförande Liberalerna Västerbotten