Söndagen den första maj tas det första steget då priset vid landets mackar sänks med nästan två kronor per liter. Det är bra för hushållen, för näringslivet och för Sverige.
Rysslands invasion av Ukraina har visserligen drivit upp drivmedelspriserna under senare tid, men redan innan kriget bröt ut hade Sverige världens högsta dieselpris och bland världens högsta priser på bensin.
För detta är statsminister Magdalena Andersson och Socialdemokraterna ytterst ansvariga. Bland annat har de år efter år höjt skatten på drivmedel.
De chockpriser vi nu ser vid macken riskerar att knäcka både hushåll och företag.
Människor vittnar om att det inte längre lönar sig att köra till jobbet, och åkerier och taxiföretagare om att konkurser är nära om inget händer. Lantbrukare vittnar om att de går back på varje gris som skickas till slakteriet och att det inte lönar sig att så inför sommarsäsongen. Det är ohållbart.
Moderaterna tog därför initiativ och la fram ett förslag i tre delar som vann en majoritet i riksdagen. Förslaget innebär att energiskatten på diesel sänks till EU:s miniminivå i fem månader.
Därtill ska regeringen snarast begära undantag från EU:s miniminivåer för bränsleskatterna för att helt kunna ta bort energiskatten under samma period. Utöver detta ska även reduktionsplikten justeras tillfälligt för att minska de kostnader som iblandningskravet av biodrivmedel för med sig.
Dessa tre delar innebär tillsammans att kostnaden för diesel kan sänkas med fem kronor per liter, och nästan lika mycket vad gäller bensinen. Detta är fullt genomförbart – och nödvändigt. Runt om i Europa förs nu liknande diskussioner som här.
Moderaterna lovar att även fortsatt vara en blåslampa i arbetet för rimligare drivmedelspriser. Idag tas det första steget då priset, tack vare vårt förslag, sänks med nästan två kronor per liter runt om på landets alla mackar.
Elisabeth Svantesson (M), ekonomisk-politisk talesperson
Edward Riedl (M), riksdagsledamot