En parkeringsnorm reglerar hur många bil- och cykelparkeringar som minst ska finnas i anslutning till bostäder och verksamheter. 2017 föreslog Miljöpartiet en ny mer flexibel parkeringsnorm, som skulle göra att mindre yta upptogs av bilparkeringar och bidra till att fler resor görs med andra färdmedel än bil. Både bygg- och miljönämnden och dåvarande samhällsbyggnadsnämnden föreslog att motionen skulle bifallas och kommunen lovade att ha en parkeringsnorm färdig redan 2018. Men det har dröjt och med tanke på alla nya bostäder som byggs hade den behövt vara på plats redan. Nu har det äntligen kommit ett förslag.
Det finns mycket som är väldigt bra med förslaget. Genom exempelvis förbättrade möjligheter för cykling och tillgång till bilpool för de boende ska det bli tillåtet för fastighetsägare att minska parkeringstalet med upp till 35% beroende på ambitionsnivå. Det är jättebra. Vi i Miljöpartiet föreslår att det dessutom blir möjligt att minska parkeringstalet ytterligare genom att medfinansiera kommunens arbete för hållbar mobilitet för alla. En sådan möjlighet finns i Umeå, och vi ser en huvudsaklig fördel med det: Om det ska bli lätt att resa hållbart är satsningar i enskilda byggprojekt bra. Men det krävs också att resten av samhället utformas för att möjliggöra det bilfria resandet. Bilpooler, kollektivtrafik och andra delningstjänster fungerar bäst när det är många som känner till och använder dem.
I övrigt anser vi, utifrån en jämförelse med Umeås parkeringsnorm, att ambitionsnivån kan höjas något, eftersom det redan finns ett uttalat mål och ett pågående arbete i kommunen med att möjliggöra bilfria resor. Vi tycker också att det ska finnas tillräckligt med cykelparkeringar för att alla i hushållet ska kunna ha en egen cykel, särskilt inne i stan där antalet bilparkeringar per bostad blir lägre. Parkeringsnormen berör även parkeringar vid förskolor. Där vill vi att det ska vara bilfritt närmast skolorna, för de barn som går och cyklar till skolans säkerhet.
Behovet av bilparkeringar kan enligt uppskattningar halveras med hjälp av åtgärder för att underlätta resande med andra färdmedel. Det innebär en positiv miljöpåverkan, att ytor kan användas till annat än parkeringar och en trevligare stadsmiljö. Det minskar även trängseln för de som fortfarande behöver bil. Vi är glada att det förslag vi lade den förrförra (!) mandatperioden äntligen blir av och hoppas att vi får gehör för våra förslag på hur parkeringsnormen kan bli ett ännu bättre hjälpmedel för att skapa hållbara och goda livsmiljöer.
Linnea Öhman (MP) gruppledare i Skellefteå
Rune Wästerby (MP) ersättare i bygg-och miljönämnden