Det krävs en särskild sorts fräckhet för att först fördröja Norrbotniabanan och sedan ta åt sig äran för andras arbete. Det var Alliansregeringen som 2006 stoppade projektet och plockade bort det ur den nationella planen. Därefter har Moderaterna fortsatt att kritisera, förhala och ifrågasätta denna helt avgörande infrastruktursatsning för norra Sverige.
Och inte nog med det. I regeringsställning, tillsatta av Sverigedemokraterna, har Moderaterna nu i två års tid låtit projektet gå på tomgång. Beslut har skjutits upp, besked har uteblivit och hela processen har bromsats på ett fullständigt onödigt sätt. Det har skapat oro för framtiden, både i näringsliv och i samhället.
När vi socialdemokrater återkom i regeringsställning efter åren av högerstyre tog vi Norrbotniabanan vidare; vi lade grunden för hela banan, finansieringen av första etappen och säkrade ett byggstartsbeslut. Det är därför vi överhuvudtaget kan tala om fortsatt utbyggnad idag. Att bygget nu går vidare beror på vårt långsiktiga och enträgna arbete, inte på Moderaternas sena uppvaknande.
Vi socialdemokrater har ett tydligt mål och det är att Norrbotniabanan så snart som möjligt ska vara färdig. Istället för att försöka skriva om historien, Edward Riedl – ta ansvar för framtiden. Ska vi verkligen vänta till långt in på 2030-talet, eller i värsta fall ännu senare, innan sträckan Umeå–Luleå är i trafik?
Flera frågor kvarstår kring bygget och klockan tickar. Tåget kan inte vänta, tvärtom. Därför driver Socialdemokraterna på för att Norrbotniabanan behöver ett snabbspår. Håller du med, Edward? Och viktigast av allt, vad gör ni nu när ni styr Sverige för att arbetet ska gå snabbt? Det vi sett hittills är ju minst sagt på alla sätt inte lovande.