Hjärtlandet ska inte läggas i träda

Kristdemokraterna har länge försvarat hjärtlandets intressen. Men de intressena trycks tillbaka.

Många vägar utanför städerna så dåligt underhållna att Trafikverket tvingats sänka hastighetsgränsen på dem, skriver bland andra Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch.

Många vägar utanför städerna så dåligt underhållna att Trafikverket tvingats sänka hastighetsgränsen på dem, skriver bland andra Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch.

Foto: Pontus Stenberg/TT Nyhetsbyrån

Debatt2021-10-06 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi är många som bor i det svenska hjärtlandet, i småstäder och på landsbygden.

Faktum är att bara var tredje svensk bor i stads- eller storstadsområden. Ändå är hjärtlandets perspektiv märkligt frånvarande i debatten.

Vi som bor i hjärtlandet är fullvärdiga medborgare. Vi måste kunna tanka bilen, arbeta, handla, få vård när vi är sjuka och hjälp av polisen när ut utsätts för brott.

Hjärtlandet behöver inte fungera ”när stockholmare ska koppla av”, som statsminister Stefan Löfven (S) en gång uttryckte det.

Kristdemokraterna har länge försvarat hjärtlandets intressen. Men de intressena trycks tillbaka.

Vi har sett det nyligen, i form av cementkrisen. Vi ser det nu, i form av den begynnande elkrisen, som kommer att förvärras av regeringens oförmåga att lösa frågan om slutförvar av kärnbränsle. Vi har sett det under regeringen Löfvens sju år vid makten, när inte ett enda nytt gruvprojekt har fått klartecken vilket lett till att exempelvis Boliden valt att flytta verksamhet till Finland.

Allt började dock inte med Stefan Löfven. Det var Göran Perssons regering som drev igenom den pumplag, som orsakat en epidemi av nedläggningar av landsbygdens små bensinmackar.

Men det har blivit värre. Regeringen har gång på gång försökt göra livet surt för jägare och sportskyttar. Skogsägare har successivt kommit att behandlas som hänsynslösa plundrare som inte vill sin egen mark väl.

Det största och dyraste trafikprojektet är en cityexpress mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, samtidigt som mindre orter saknar fungerande tågstationer.

Inte heller kommer hjärtlandet att klara sig utan bilen. I nuläget är många vägar utanför städerna så dåligt underhållna att Trafikverket tvingats sänka hastighetsgränsen på dem.

Det som krävs är inte mindre bilism, utan elektrifierade vägar och renare bilar. Åtminstone om det ska vara möjligt att bo utanför stadskärnorna.

Vi kristdemokrater vill bryta den här utvecklingen och vi gör det med ett batteri av åtgärder på en mängd områden: sjukvård, industri, energiförsörjning, polis och trafik.

Hjärtlandet ska inte läggas i träda. Inte om vi kristdemokrater får bestämma.

Vi ser det svenska hjärtlandet. Och vi kommer att kämpa för det. För att hela Sverige ska fungera.