Förra året präglades av högt tonläge och skyhöga krav från många fastighetsägare, som ville få kompensation direkt från hyresgästerna när räntan steg. Trots att fastighetsbranschen gått som tåget det senaste årtiondet.
Mönstret känns igen. Matjättar vill flytta över kostnaderna på konsumenterna och detsamma gäller fastighetsbolagen som vill lägga över hela notan på hyresgästen. Det är inte hållbart.
Levnadskostnadskrisen är ett faktum. Matpriserna har ökat med över 20 procent sedan i januari, förra årets hyreshöjningar blev de högsta på flera decennier och den höga inflationen har bitit sig fast och ätit upp våra inkomster.
I det läget behöver man dela på ansvaret. Vi uppmanar därför alla fastighetsägare i länet att komma med rimliga yrkanden, som varken skrämmer eller stressar upp i den ekonomiska situation som många hyresgäster befinner sig i.
Det kommer att krävas gemensamt ansvar för att klara av ytterligare en tuff ekonomisk höst och vinter för svenska hushåll. Det svenska förhandlingssystemet har klarat sig genom kriser och står starkt just för att det klarar av förändring. För att vi är parter som lyssnar på varandra och som ser till att komma överens. Det har vi gjort i många år och kommer fortsätta göra.
Förra året kom Hyresgästföreningen, Fastighetsägarna och Sveriges Allmännytta överens om en ny förhandlingsmodell, Trepartsöverenskommelsen. Nu har vi ett års erfarenhet av att arbeta med modellen och vår förhoppning är därför att förhandlingarna borde gå enklare och snabbare i år.
Alla, hyresgäster såväl som hyresvärdar, tjänar på balanserade och skäliga hyresnivåer. Ingen tjänar på orimliga yrkanden och utdragna konflikter. På vilket sätt kommer chockhöjda hyror bidra till att hantera den ekonomiska tuffa situation som råder?
Vi, Sveriges hyresgäster, förväntar oss att fastighetsägare tar sitt ansvar i det allvarliga ekonomiska läget och kommer med återhållsamma hyreskrav inför årets hyresförhandlingar.