I Skellefteå anordnade vi nyligen en gemensam skoldebatt med politiker från majoritet och oppositionen.
Återkommande för diskussionen i debatten var en oro för kompetensförsörjningen i en växande kommun och hur man ska klara uppdraget med en bra skola när det saknas lärare. Vi kan bara hålla med i oron, men vi vet också att det inte räcker med att oroa sig.
Nu är det upp till bevis!
Att rekrytera och behålla lärare i alla skolformer man ansvarar för måste vara huvudfokus för de som kommer att styra Skellefteå efter valet. Lärares löner i Skellefteå måste höjas, och det gäller såväl de nya som måste rekryteras som de som arbetar i kommunen idag.
Det behövs ett system och en struktur för lönesättning och löneutveckling som säkrar tillgången till utbildade lärare i alla skolor i hela kommunen. Det måste löna sig att bli lärare och att stanna kvar i yrket, därför måste man även arbeta för att erfarna lärare inte ska halka efter i löneutvecklingen, något vi kan se i dagens lönestatistik.
Konsekvenserna av att förlora lärare till andra yrken och att inte lyckas rekrytera nya lärare för att ge dagens och framtidens elever en bra undervisning kommer att bli enorma för samhället.
När det gäller rekrytering måste konkurrensen ses gentemot hela landet, inte bara de närmsta stora kommunerna, och löneläget vara därefter.
Som vi i lärarfacken visat tidigare i Norran har flera av kommunerna i Norrland satsat mer på lärares löneutveckling än Skellefteå de senaste åren.
Givetvis är det viktigt att arbetsgivaren även arbetar för en god arbetsmiljö, rätt förutsättningar och resurser, fullgoda lokaler och så vidare men den dag det gapar tomt på utbildade lärare i klassrummen i Skellefteå kan det vara försent!
I dag talar både politiker och skoldebattörer om vikten av en likvärdig skola. Den viktigaste grunden för en likvärdig skola är alla elevers rätt till utbildade lärare.
Thomas Ekholm, ordförande Lärarnas Riksförbund Skellefteå
Mikael Johansson, ordförande Lärarförbundet Skellefteå