Glädjande besked – men ett himla gnäll från vissa

Äntligen! Så utbrast säkert många när regeringen meddelade att finansieringen för Norrbotniabanans första etapp är säkrad. Sträckan mellan Dåva (just norr om Umeå) och Skellefteå är nu redo för byggstart. Parallellt kan den andra etappen, den mellan Skellefteå och Luleå, börja planeras.

”Samtidigt hörs dock en påtaglig grinighet riktat mot de moderaterna och den regering som nu genomför satsningen. ”Det har tagit för lång tid”, ”Moderaterna prioriterar inte Norrland” och ”det är Moderaternas fel att den inte redan är på plats”.”

”Samtidigt hörs dock en påtaglig grinighet riktat mot de moderaterna och den regering som nu genomför satsningen. ”Det har tagit för lång tid”, ”Moderaterna prioriterar inte Norrland” och ”det är Moderaternas fel att den inte redan är på plats”.”

Foto: Ulrika Vallgårda

Debatt2025-02-21 11:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att projektet nu tar fart är inte minst en vinst för Norrlands unga och därmed Norrlands framtidsutsikter. Attraktiviteten att bo kvar, flytta hem eller flytta hit från söderifrån ökar när Norrland binds samman –såväl med sig själv som med resterande delar av Sverige. Arbetsmarknaden vidgas och kompetensförsörjningen underlättas. ”Avkroken Norrland” byggs bort, rälsmeter för rälsmeter.

Samtidigt hörs dock en påtaglig grinighet riktat mot de moderaterna och den regering som nu genomför satsningen. ”Det har tagit för lång tid”, ”Moderaterna prioriterar inte Norrland” och ”det är Moderaternas fel att den inte redan är på plats”. Som ni säkert förstår på den allmänna gnälligheten och den totala avsaknaden av självinsikt så är det socialdemokrater av den norrländska varianten vars kommentarer sammanfattas.

Att dessa själva inte kunde förmå sina regeringar till att finansiera projektet sticks helt under stolen med. Här ska man dessutom också ta i beaktning det starka väljarfäste som Norrland utgör för socialdemokratin och hur den norrländska bänken utgör en väsentlig del inom socialdemokraternas riksdagsgrupp. Uppenbarligen dock totalt verkanslös för norrländska intressen. På sin höjd fick Norrlandssossar till en finansiering av sträcka Umeå-Dåva, just så pass att Stefan Löfven och Hans Lindberg fick till en photo-op där de kunde posera med spadar…

I stället så är det ett fåtal moderata företrädare, exempelvis Edward Riedl och Andreas Löwenhöök, som nu lyckats driva på för att projektet faktiskt får nationellt stöd och nu finansieras på riktigt. Vilka man lägger rösten på spelar helt enkelt roll. Istället för tomma röda löften från kan man rösta för handlingskraft.

Så avslutningsvis tänkte jag bara komma med en kort men uppriktig uppmaning till dessa griniga norrländska socialdemokrater: Sitt ner i båten, sluta gnäll och gläds istället fullt ut med oss andra för att projektet nu är på gång. Fokusera i stället på att försöka hålla budget när kommunerna nu ska bygga perronger och tågstationer. Vi har tyvärr nämligen alla sett vad som skett med prislapparna för era byggnadsprojekt.