Ge kommuner mer makt att planera för framtiden

Kommunerna och de som bygger kan göra mycket för att underlätta ett vardagsliv som inte är lika beroende av egen bil.

Dagens regler bygger på ett stadsbyggnadsideal från mitten av förra seklet där alla förutsattes vilja ha egen bil, skriver bland andra Åsa Romson, miljöjurist på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Dagens regler bygger på ett stadsbyggnadsideal från mitten av förra seklet där alla förutsattes vilja ha egen bil, skriver bland andra Åsa Romson, miljöjurist på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Foto: Nam Y Huh/AP Photo/TT

Debatt2021-01-08 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Plan- och bygglagen behöver förändras för att ge kommunerna bättre stöd i klimatarbetet.

Men redan i dag kan kommunerna bidra till modernare och klimatsmartare tätorter genom att minska antalet parkeringsplatser och prioritera gång-, cykel- och kollektivtrafik.

Många svenska kommuner vill bygga mer ”bilsnålt” i tätorter. Både av miljöskäl och för att sänka kostnaderna för nya bostäder.

Ett viktigt verktyg är att minska antalet parkeringsplatser och i stället erbjuda ”mobilitetstjänster”. Till exempel bra kollektivtrafik, fler cykelparkeringar, bilpool, lån av transportcyklar och mottagning för hemleveranser av varor.

En fråga som har debatterats mycket är om dagens lagstiftning är ett hinder för detta.

Därför startade forskningsprojektet ”Kompark”. Som del i projektet har vi analyserat om och hur lagstiftningen hindrar kommuner att i den fysiska planeringen styra så att det blir färre nya parkeringsplatser.

Slutsatsen är att reglerna bygger på ett stadsbyggnadsideal från mitten av förra seklet där alla, även i flerfamiljshus, förutsattes vilja ha egen bil. Det var då viktigt att varje nybyggnadsprojekt bidrog till att det anlades tillräckligt med p-platser.

I dag är läget ett annat. Nu ska städerna planeras transporteffektivt och gång-, cykel- och kollektivtrafik ska prioriteras. Det gör att vi behöver använda parkeringsytor i tätorterna mer effektivt. Här kan kommunerna och de som bygger göra mycket för att underlätta ett vardagsliv i tätorten som inte är lika beroende av egen bil.

Även om mycket kan göras inom ramen för dagens lagstiftning, visar studien att plan- och bygglagen behöver förändras för att ge bättre stöd till kommunernas klimatarbete.

Vi föreslår bland annat:

- Skriv in i lagen att en god fysisk planering ska leda till energieffektiv användning av transportsystemet.

- Ändra lagparagrafen som i dag styr kravet på parkering vid nybyggnation så att det blir mobilitet i bredare bemärkelse som bebyggelsen anpassas för.

- Öppna lagen så att kommuner kan lösa parkering och mobilitet områdesvis i stället för fastighetsvis.

Regeringen gav i februari 2020 en utredare i uppdrag att se över delar av plan- och bygglagen, bland annat om kommuner ska kunna avstå att kräva nya parkeringar vid nybyggnation.

Vi uppmanar aktörer att driva på i arbetet och hoppas kommunerna ges ännu större möjligheter att planera samhällen för framtiden.