Ett VM-silver, två OS-silver och två EM-semifinaler för att nämna några meriter från de senaste mästerskapen. I sommar får vi återigen njuta av ett fotbolls-VM i våra blågula tröjor.
Sverige har bevisligen en stark konkurrenskraft på den internationella arenan och allting börjar i den lokala föreningen. Sport- och idrottsföreningar har en särskild förmåga att förena människor genom att skapa sociala sammanhang och plats för utveckling. För många innebär föreningsidrotten en aktiv fritid och bättre hälsa, för vissa kan det innebära att en dröm går i uppfyllelse. Med en så pass stark ställning i samhället är det viktigt att även dessa verksamheter präglas av och aktivt arbetar för jämställdhet.
Även om jämställdheten i fotbollssverige blivit bättre på senare år, finns det mer att göra. Idag missgynnas damlagen av förlegade sponsringsregler. För att en sponsor ska kunna få avdragsrätt på en sponsorutgift måste utgiften vara lägre än värdet på motprestationen. En motprestation kan vara reklam och marknadsföring. Det är vanligtvis en win-win-situation för företag som sponsrar herrfotboll. Problemet för den som vill sponsra damfotboll är att marknadsvärdet av motprestationen understiger sponsringsutgiften. Värdet mäts nämligen genom traditionella parametrar som antalet besökare på en match, men inte genom exempelvis exponering i sociala medier. Därmed blir sponsorsumman som får avdragsrätt mindre, och det blir relativt sett dyrare att sponsra damidrott.
Det skatterättsliga regelverket på detta område styrs med andra ord av praxis sprungen ur samma tid som Adidas första par Copa Mundial. Skillnaden är att de berömda fotbollsskorna moderniserats med tiden.
Vi i Centerkvinnorna vill att Sveriges skattelagstiftning moderniseras, så att den främjar en jämställd sponsring av idrott. Så att flickor och pojkar kan få lika möjligheter att förverkliga sina fotbollsdrömmar. Heja Sverige!