Klimatfrågan förändrar samhället.
Det mesta tyder på att vi behöver resa mycket i framtiden, precis som i dag. Exempelvis för jobb, utbildning och umgänge.
Det gäller särskilt utanför städerna där det i allmänhet finns en välutvecklad kollektivtrafik.
Men vi vill inte att resandet ska ske på bekostnad av klimatet. Mycket måste därför ändras när det gäller bilåkandet. Vi kommer fortfarande att behöva bil, men kommer kanske inte att använda den på samma sätt som nu.
Utanför storstäderna är tillgång till egen bil nödvändig. Men i storstäderna med sina tunnelbanor, bussar och spårvagnar är läget ett annat.
När dessa städer växer behöver antalet bilar per invånare minska för att hantera bristen på utrymme. Det innebär att samma bil behöver användas av fler. Det är bildelning.
Bildelning finns redan i dag, både i små och i stora städer, i form av hyrbilar. Verksamheten växer något snabbare än de flesta andra branscher, vilket är ett tecken på att många är beroende av at kunna förflytta sig.
En hyrbil används de flesta av dygnets timmar, i jämförelse med en privatägd som bara används några timmar per dygn.
Hyrbilar har en nyttjandegrad som ligger stabilt mellan 65 och 70 procent.
Hyrbilen är därför en bra lösning, både i storstäder, där det inte finns plats om alla ska ha en egen bil, och utanför, där även de som inte kan eller vill ha egen bil behöver tillgång till flexibel mobilitet.
Ibland ser man inte det som redan finns. Regeringen vill ha nya lösningar för att minska antalet privatbilar i storstäderna.
Nyligen presenterades den statliga utredningen Motorfordonspooler i syfte att gynna så kallade bilpoolstjänster. Utredningen slår fast att det finns ett stort behov av bildelning och att ökad bildelning har en viktig roll att spela i omställningen till ett hållbart samhälle.
Men utredningens förslag är otydligt på vissa punkter och förslaget behöver följas en fördjupad diskussion om hur bildelningen ska växa, iinte bara bilpoolerna.
Vi anser att inom bildelning ingår biluthyrning, bilpooler och samåkningstjänster, samt annat som hjälper människor att transportera sig.
Flera bilpoolsföretag har försökt att etablera sig på den svenska storstadsmarknaden under de senaste åren, men har haft svårt att driva verksamheten uthålligt på grund av svag lönsamhet.
Samtidigt har bildelning, genom traditionell biluthyrning, haft en stadig tillväxt, såväl i storstäder som i mindre kommuner.
Biluthyrningen i Sverige finns i hela landet och har över 40 000 bilar. Bilpool finns i dag bara i Stockholm och Göteborg.
Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna tycks ha bestämt sig för att bilpooler är trendigt och ska gynnas.
Men inte biluthyrning.
Om bildelning genom hyrbilar missgynnas bromsar det omställningen mot ett mer hållbart samhälle och minskar tillgången till mobilitet, särskilt utanför storstäderna.
Det innebär också ännu en gång att storstäder gynnas på bekostnad av sådant som förbättrar levnadsvillkoren utanför städerna.
En fundamental förutsättning för att människor ska våga gå över från bilägande till bildelning är att de känner sig säkra på att deras transportbehov kan lösas på annat sätt, antingen med kollektivtrafik eller med bildelningstjänster.
I framtidens städer är utbudet av flera bildelningstjänster en självklarhet.
Vi ska ha en smartare mobilitet som tillgodoser allas behov.
Vi förstår att dessa politiker egentligen har en god övergripande ambition att stimulera bildelning och underlätta att leva utan att äga en egen bil.
Men vi tror inte att lagförslaget löser lönsamhetsproblemen hos bilpoolsföretagen, och inget tyder på att de kommer att göra bildelning tillgänglig utanför stora städer.
Det ser nämligen likadant ut i de flesta länder: bilpooler gör förluster och många lägger ner, de finns bara i storstäder.
Sverige har här en unik situation med biluthyrning som tillhandahålls dels av både svenska och internationella biluthyrare, men också av drivmedelsstationer som ger tillgång till hyrbil i alla landets 290 kommuner.
Mobilitet för alla på ett hållbart sätt.
Statens utredning glömmer bort nästan hela Sverige, men gynnar inte ens storstäderna.
Den bör ses som ett diskussionsinlägg i stället för ett färdigt förslag.
Inriktningen att öka bildelningen är bra, men uppnås bäst om alla former av bildelning släpps fram i hela Sverige.