Drivmedelsstölder har länge varit den vanligaste stölden från maskinentreprenörer.
Det gångna pandemiåret stals det i genomsnitt för 81 922 kronor.
Allt enligt bransch- och arbetsgivarorganisationen Maskinentreprenörernas stöldrapport.
Det stjäls diesel, det stjäls maskiner, det stjäls GPS, annan teknisk utrustning och handverktyg. Gång på gång.
Och det är inte givet att stölderna polisanmäls. Kostnaderna för det extraarbete som krävs för en polisanmälan och för att säkerställa och sammanställa försäkringsbolagens behov av underlag upplevs ofta som övermäktigt.
När maskinentreprenörerna är ute på uppdrag väljer många att bara tanka den mängd drivmedel som de tror att de kommer att använda under dagen. Sedan låter de tanklocket vara olåst.
Anledningen? Det kostar så mycket mer att reparera en sönderborrad och uppbruten tank än att riskera de få antal liter diesel som lämnas kvar över natten.
Skillnaden mellan att ta in maskinen på reparation, och att fylla på med ny diesel på morgonen efter och fortsätta arbetet direkt är stor.
Våra medlemsföretag är problemlösare. De borde kunna förvänta sig mer av vårt samhälle.
För våra medlemmar är även samhällsbyggare. Utan maskinentreprenörer blir inga bostäder byggda, ingen räls lagd, inga vindsnurror uppställda, ingen malm bruten, inga avlopp dragna.
När dessa stölder riskerar att eskalera i takt med att priserna på drivmedel fortsätter uppåt kommer viktiga samhällsuppdrag att påverkas, försenas och i värsta fall utebli.
Vi i Maskinentreprenörerna ser fyra områden som kraftigt skulle minska stölderna och därigenom säkra samhällsuppdraget:
- Att alla maskinentreprenörer anmäler alla stölder, oavsett situation. Polisen behöver korrekt statistik för att kunna prioritera.
- Att polisen redan i dag allokerar om sina resurser och sätter större fokus på förebyggande verksamhet av dessa typer av stölder. Mörkertalet är dessvärre stort.
- Att våra medlemsföretags beställare höjer säkerhetsarbetet på större arbetsplatser. Det är rimligt att arbetet kan fortgå utan onödiga avbrott.
- Att Tullverket får ökade befogenheter att göra stickprovskontroller på utgående trafik. Även om de stulna drivmedlen stannar i Sverige stannar inte stulna maskiner.