Kommunikation i offentlig sektor är aldrig ett mål i sig. Den finns för att kommunens tjänster finns. Kommunikatörens roll är att stötta verksamheter i deras kommunikation. För att du ska få viktig information på det sätt som fungerar för dig. För att du ska kunna ta del av insatser för att kunna leva ett självständigt liv. För att du ska veta vilka rättigheter du har, hur du överklagar beslut eller gör din röst hörd i frågor som är viktiga för dig. Det är en grundförutsättning i en demokrati.
I dagens digitala samhälle ställs stora krav på begriplig information, digitala lösningar och hög tillgänglighet. Men i den offentliga debatten ses de som arbetar med just detta som ett hot mot välfärden.
I Skellefteå finns tiotusentals invånare som behöver äldreomsorg, förskola, fritidsaktiviteter och andra kommunala tjänster. Som behöver veta hur de kan nyttja kommunens service. Denna information hittar inte fram till den som behöver den på eget bevåg. Den skapas efter vad olika målgrupper behöver veta, förpackas och tillgängliggörs av professionella kommunikatörer.
Kommunikatörer arbetar även med intern kommunikation genom att stötta andra i att kommunicera tydligt och effektivt, och inte minst med kommunikation kopplad till två av de största utmaningarna som Skellefteås omfattande samhällsomvandling för med sig – att få fler, inte bara från Sverige utan hela världen, att flytta till och jobba i Skellefteå.
Kommunikatörerna är en viktig kugge i det demokratiska samhället. Men de brottas med allt snävare budgetar, en ifrågasatt yrkeskompetens och andra problem kopplade till samhällets ökade polarisering och hårda debattklimat.
Vi tycker att det är djupt olyckligt när yrkesgrupper ställs mot varandra. Vi har många medlemmar som har tagit illa vid sig och känner oro inför sin framtida roll som kommunikatör i Skellefteå kommun.
Till dig som är kommunikatör i offentlig sektor vill vi säga: känn dig trygg i ditt värde. Din kompetens och ditt arbete skapar förutsättningar för att din organisation ska klara sitt uppdrag.