Utan bonus inga elbilar

Fler elbilar Àr en central del i hur Kristerssons regeringsunderlag vill nÄ Sveriges klimatmÄl för 2030. Det omöjliggörs om elbilspremien tas bort. Bonus-malus-systemet bör utvecklas, inte avvecklas.


– "Ett pristak pĂ„ 700 000 kronor för att bilen ska berĂ€ttiga till bonus förhindrar att skattepengar gĂ„r till elbilar för en miljon kronor eller mer", skriver Mattias Goldmann, grundare 2030-sekretariatet.

– "Ett pristak pĂ„ 700 000 kronor för att bilen ska berĂ€ttiga till bonus förhindrar att skattepengar gĂ„r till elbilar för en miljon kronor eller mer", skriver Mattias Goldmann, grundare 2030-sekretariatet.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Debatt2022-10-16 20:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Inför valet angav Moderatorerna, Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna att bonus för elbilar ska avskaffas. FörutsÀttningarna att skaffa elbil rycks dÄ undan för tusentals svenskar, som förblir beroende av dyr bensin och diesel.

Moderaterna skriver i sin motion om bonus-manus att; ”Systemet har ett antal inbyggda problem. Hit hör att laddhybrider gynnas mer Ă€n de förtjĂ€nar, att hantverkare saknar det stöd de behöver och att en stor del av bonuspengarna hamnar i Norge nĂ€r elbilar exporteras.

Den 1 juli 2018 infördes ett bonus-malussystem för fordonsbeskattningen. I mĂ„nga fall innebĂ€r det förhöjd fordonsskatt för Ă€garen under de tre första Ă„ren. Är koldioxidutslĂ€ppen mycket lĂ„ga finns dock ocksĂ„ möjlighet till bonus. 

KD, som tidigare angav bonus-malus som en hörnsten i sin politik, avvisade genom Ebba Busch hösten 2020 ett ”system som bara i praktiken riktar sig till de som kan köpa en elbil som kostar en miljon och uppĂ„t.”

Sverigedemokraterna krÀver att systemet ska vara sjÀlvförsörjande, vilket ocksÄ var ursprungstanken. Bonus-utgifterna ska motsvaras av malus-intÀkterna.

Sveriges nya regering har fĂ„tt en att göra-lista. SkĂ„pbilar, mindre lastbilar och husbilar bör fĂ„ en egen klass med högre bonus. Exporten till Norge bör, som KD föreslog i maj, tĂ€pps till genom att bonusen betalas ut över flera Ă„r i stĂ€llet för i en klumpsumma, och stoppas om bilen inte anvĂ€nds i Sverige. 

Ett pristak pĂ„ 700 000 kronor för att bilen ska berĂ€ttiga till bonus förhindrar att skattepengar gĂ„r till elbilar för en miljon kronor eller mer. Systemet ”kostar gratis” för staten, och skattebetalarna, genom stegvist sĂ€nkt bonus och utfasning av laddhybriderna.

Att avskaffa bonus-malus vore att gĂ„ i otakt med vĂ€ljarna pĂ„ Kristerssons sida av politiken. Det vore att svika de som kör pĂ„ bensin och diesel, boende pĂ„ landsbygden, Ă€ldre och lĂ„ginkomsttagare. Ska elbil inte vara förbehĂ„llet yngre storstadsbor med höga inkomster behövs bonusen. 

DĂ„ fĂ„r vi ocksĂ„ fler begagnade elbilar, sĂ„ att alla kan köra eldrivet. Kristerssons sida stĂ„r stadigt för Sveriges klimatmĂ„l, med undantag för SD. 

MÄlet krÀver att fler kör pÄ el. DÀrför bör Kristerssons sida förfina bonus-malus för framtiden, inte förpassa premien till historien.

Mattias Goldmann, grundare 2030-sekretariatet