Ett politiskt misslyckande för Socialdemokraterna

Att en ny E4 kan förväntas tidigast 2033 måste betecknas som ett stort politiskt misslyckande för lokala socialdemokrater.

Vi vill föra ut E4 utanför centrala Skellefteå, via Östra leden, skriver bland andra oppositionsrådet Andreas Löwenhöök (M).

Vi vill föra ut E4 utanför centrala Skellefteå, via Östra leden, skriver bland andra oppositionsrådet Andreas Löwenhöök (M).

Foto: Pär Lindström/Norran

Debatt2021-11-08 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En ny E4-dragning utanför centrala Skellefteå, via Östra leden, är en av de viktigaste infrastruktursatsningarna för att förbättra trafikflödena och skapa en bättre luftmiljö i stan.

Mot bakgrund av en stor förväntad befolkningsökning, och stora industrietableringar i de nordöstra stadsdelarna, är fråga mer angelägen än någonsin.

Trots att en ny E4 har varit en politiskt prioriterad fråga för de flesta partier i fullmäktige så kan en ny E4 finnas på plats tidigast 2033, enligt uttalanden från Trafikverkets planerare. Med betoning på tidigast.

”Inget får gå i baklås om den här planen ska hållas. Om allt går bra skulle vi kunna ha en förbifart med bro någon gång vid 2033.”

Det är Trafikverket Region Nords besked i en artikel i Norran.

Det är snart tio år sedan vägutredningen, om en E4-flytt till Östra leden, blev färdigställd. Det så kallade Skellefteåprojektet.

Sedan dess har allianspartierna, på olika sätt, drivit frågan om att påskynda projektet. Vi har föreslagit allt från att kommunen ska bistå med utredningsresurser till förskottering och/eller medfinansiering av projektet.

Vi menar att den formen av tydlig viljeinriktning skulle ha underlättat kommunens möjlighet att påverka nationella beslutsfattare att prioritera Skellefteåprojektet i den nationella infrastrukturplanen.

Under samma tidsperiod har Socialdemokraterna i kommunen haft fullt fokus på att bygga en ny bro i centrum, trots folkets nej i en folkomröstning.

Merparten av den gångna tioårsperioden har Socialdemokraterna suttit i regeringsställning, såväl nationellt som regional och lokalt.

Att en ny E4 kan förväntas tidigast 2033 måste betecknas som ett stort politiskt misslyckande för lokala socialdemokrater. Trots fagert tal om god dialog så har omledningen av E4 inte kommit med i den nationella planen. Nu kan detta ske tidigast våren 2022.

Alliansen efterfrågar transparens kring vilka åtgärder som S-majoriteten i kommunen har vidtagit under de gånga åren för att Skellefteåprojektet ska komma in i den nationella planen, samt vilka åtgärder som de är beredda att ta till för att påskynda projektet.

Alliansen har varit tydlig, både i ord och i handling. Vi vill föra ut E4 utanför centrala Skellefteå, via Östra leden.

Vi fortsätter att driva den frågan. En ny E4 behövs i ett växande Skellefteå.