Men hur är det egentligen fatt med osanningarna från Moderaterna?
Edward Riedel skriver i en replik i Norran ”Att påstå att regeringen skulle ha satt projektet på paus är helt enkelt inte sant” och beskriver det som en ren lögn, men vad är det då som gäller Edward?
M-regeringen tog ett år på sig att avgöra de överklagade järnvägsplanerna och nu har det gått ytterligare 6 månader. Då borde regeringen åtminstone kunna ge besked på frågan om vad det är som händer. Varför har regeringen pausat de 11 milen mellan Skellefteå-Umeå/Dåva?
Riedel skriver vidare ”Samtidigt befinner sig övriga etapper mellan Dåva, Skellefteå och Luleå i en planeringsfas”. Det är helt felaktigt, planeringsfasen av de 11 milen mellan Dåva-Skellefteå var klar för 18 månade sedan. Så frågan blir återigen, var är byggstartsbeslutet från regeringen.
Riedel skriver vidare ”Den förra socialdemokratiska regeringen hade som sagt inte satt av några pengar till att bygga Norrbotniabanan”.
Sådan osann historieomskrivning är ju chockerande att läsa. Den S-ledda regeringen fattade beslut om att NBB skulle ingå i den nationella infrastrukturplanen redan 2004. Då avsattes 3 miljarder för planering och en byggstart 2010.
Men M-regeringen frös detta 2006 och plockade bort NBB finansiering ur den nationella revideringen 2010. M-regeringen återförde inga medel vid revideringen 2014. På så sätt blev NBB låst i 12 år. Först vid revideringen våren 2018 kunde S-regeringen återinföra 7 miljarder, byggstarta mellan Umeå-Dåva och påbörja järnvägsplanerna Dåva-Skellefteå.
Från våren 2022 lade S-regering in NBB i sin helhet med tillägg om att hela sträckan skulle intensifieras i sin helhet. Så i nuvarande plan från våren 2022, vilken S-regeringen fattade beslut om, finns drygt 15 miljarder avsatta. Således borde finansutskottets ordförande veta att ingen M-regering har avsatt en krona för Norrbottniabanan.
Slutligen skriver Riedel ”jag kommer fortsatt att verka för att Norrbotniabanan finansieras och byggs så snabbt som möjligt”. Men i en intervju i tidningen Fastighetsnytt 2017 kan man läsa ”Det här är en jättedålig affär för Norrland, säger Riedel och vill hellre vänta med Norrbotniabanan till efter 2030”.
Är det därför allt är satt på paus?
Lorents Burman (S) Kommunstyrelsens ordförande Skellefteå kommun
Åsa Karlsson (S) Riksdagsledamot Västerbotten och ledamot i Trafikutskottet