En lagändring som gynnar de oseriösa byggföretagen

Det blir grönt ljus för affärsmodellen att kontakta konsumenter och lura på dem överprissatta reparationstjänster som inte behövs.

Att företag knackat på dörren för att få reparera något som inte behöver repareras är en affärsmodell som är vanlig inom den gråa och svarta byggsektorn i Sverige, skriver Ulf Stenberg, chefsjurist Villaägarnas Riksförbund.

Att företag knackat på dörren för att få reparera något som inte behöver repareras är en affärsmodell som är vanlig inom den gråa och svarta byggsektorn i Sverige, skriver Ulf Stenberg, chefsjurist Villaägarnas Riksförbund.

Foto: Janerik Henriksson/TT Nyhetsbyrån

Debatt2021-09-12 10:41
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Oseriösa företag som försöker lura konsumenter att beställa reparationer som inte behöver göras har blivit ett allt större problem.

I utredningen ”Ett moderniserat konsumentskydd” föreslår regeringen att ångerrätten inte längre ska gälla för reparationstjänster där konsumenten har begärt att företaget kommer på hembesök och reparerar något.

Ett direkt olämpligt förslag som legaliserar dessa oseriösa företags verksamhet.

Villaägarnas Riksförbund förstår att det normalt sett kan vara lämpligt att reparationstjänster inte går att ångra. Men förslaget går för långt, och gör det omöjligt att ångra reparationer där företagets hembesök har kommit till på deras – inte på konsumenternas – initiativ.

Att företag ringt eller knackat på dörren för att få reparera något som inte behöver repareras är en affärsmodell som är vanlig inom den gråa och svarta byggsektorn i Sverige. Bland annat inom service av imkanaler, asfaltering och takläggning.

Den här typen av oseriös verksamhet omsätter årligen hundratals miljoner kronor i Sverige. Företagen ömsar ofta skinn, byter frontfigurer, firmanamn, organisationsnummer med mera. Men de verkliga huvudmännen förblir desamma.

När företagen lyckats ta sig innanför ytterdörren gör de allt som står i deras makt för att småhusägaren snabbt ska gå med på en dyr och nästan alltid obehövlig tjänst – som att lägga om taket. Detta även om taket bara är några år gammalt.

Arbetena brukar påbörjas nästa dag och priserna kan vara det dubbla eller tredubbla jämfört med en seriös takläggare. Så i stället för att betala 180 000 kronor, får småhusägaren en räkning på till exempel 450 000.

Den här typen av oseriös verksamhet ska samhället inte gynna och skydda – utan stoppa.

Sådana reparationstjänster går att ångra i dag. På så sätt kan konsumenterna komma ur avtalen helskinnade.

Men med regeringens förslag går det inte att ångra sig. Det innebär att det blir grönt ljus för affärsmodellen att kontakta konsumenter och lura på dem överprissatta reparationstjänster som inte behövs.

Villaägarnas Riksförbund föreslår därför att ångerrätten behålls för fullgjorda reparationstjänster när företaget ringt upp, knackat på dörren eller på annat sätt kontaktat konsumenten.

Har konsumenten däremot på eget initiativ kontaktat en firma som sedan reparerat en trasig fläkt eller något annat i hemmet godtar vi att detta inte går att ångra.