E-handeln måste ta ansvar för klimatet och miljön

Återförsäljare och e-handelsaktörer behöver ta större ansvar och göra det lättare för konsumenterna att göra hållbara val.

Under shoppingveckan Black Week handlade svenskarna för 13,5 miljarder kronor. 72 procent av inköpen gjordes online.

Under shoppingveckan Black Week handlade svenskarna för 13,5 miljarder kronor. 72 procent av inköpen gjordes online.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Nyhetsbyrån

Debatt2022-01-04 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Handeln under Black Friday slog nytt rekord.

Klimat- och miljöpåverkan från den här typen av konsumtion syns inte i statistiken och är svår att minska med statliga styrmedel.

Studier visar att det inte räcker med mer information för att konsumenterna ska ändra sitt beteende. Återförsäljare och e-handelsaktörer behöver därför ta större ansvar och göra det lättare för konsumenterna att göra hållbara val.

Under shoppingveckan Black Week handlade svenskarna för 13,5 miljarder kronor. Högst upp på önskelistorna står elektroniska varor, som har stor miljöpåverkan. Enligt en SIFO-undersökning gjordes 72 procent av inköpen online.

Den digitala butiken medför nya utmaningar för hållbar konsumtion. Konsumenterna styrs i den digitala butiken på ett sätt som helt skiljer sig från en vanlig butik. Ofta är innehållet skräddarsytt för att öka vår benägenhet till köp.

När nätbutiker är utformade för att vi ska handla så mycket som möjligt är det inte konstigt att människor konsumerar ohållbart.

Här är fem saker som nätbutiker kan göra för en mer hållbar e-handel:

- Gör det hållbara valet förvalt

Lyft fram det mer hållbara som attraktivt, till exempel genom att göra det till förval och ta bort onödiga steg i valprocessen.

- Ta in ett större utbud av hållbara produkter och tjänster

Minska klimatpåverkan från transporter genom att göra fossilfri transport till förval. Genom att öka utbudet av hållbara produkter visar butikerna att det går att konsumera hållbart och ändå ha valmöjligheter.

- Skapa transparens och tydlighet i miljömärkning och hållbarhetskommunikation

För många produktmärkningar eller för långa texter förvirrar.

- Ge konsumenten återkoppling på de hållbara valen

Ge återkoppling genom att till exempel låta kvittot visa andel ekologiska varor.

- Analysera data och förfina åtgärder för hållbar konsumtion

Arbeta systematiskt med att analysera dataflöden och utvärdera effekten av olika åtgärder för hållbara val.

E-butiker har stora möjligheter att samla in data om kundbeteenden och därigenom bli bättre på att sälja hållbart.

Om butikerna tar ett större ansvar för konsumtionens miljöpåverkan kommer de inte bara bli mer attraktiva som varumärken utan kommer också bidra till att skapa efterfrågan på hållbara produktionsmetoder utomlands.