Digitalisering – en förutsättning för välfärden

I EU pratar man om twin transition, en grön och digital omställning, där den digitala omställningen är en förutsättning för den gröna och vice versa. I Sverige pratar vi oftast bara om en sorts omställning, den gröna. Har vi glömt bort den digitala omställningen eller tror vi kanske att vi redan är klara med den?

”Digitaliseringen av välfärden är samtidigt också en möjlighet för kommunerna att möta de utmaningar som en förändrad demografi ger.”

”Digitaliseringen av välfärden är samtidigt också en möjlighet för kommunerna att möta de utmaningar som en förändrad demografi ger.”

Foto:

Debatt2023-12-04 06:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sverige var länge ledande i att nyttja digitaliseringens möjligheter, snabba på att bygga ut bredband och genomföra reformer som hem-pc, vilket medförde att vi fick en av världens mest digitala befolkningar, lösningar som Bank-id och Swish samt ett flertal framgångsrika företag som till exempel Spotify.

Men de senaste åren har Sverige halkat efter i digitaliseringen jämfört med många andra länder. Från att alltid varit ”på pallen” återfinns vi nu längre ned i listorna, i flertalet globala och europeiska mätningar. Allra sämst resultat får Sverige när det gäller digitaliseringen av offentlig sektor.

Regionalt och lokalt speglas detta ofta i kommunernas bristande förmåga och kapacitet att leverera en digital välfärd och service som invånare och företag efterfrågar och förväntar sig. Digitaliseringen av välfärden är samtidigt också en möjlighet för kommunerna att möta de utmaningar som en förändrad demografi ger. En fungerande välfärd är i sin tur en förutsättning för att vara en föregångare i omställningen och för en sammanhållen region.

En förklaring till att Sverige halkat efter är att offentlig sektor var tidig med att digitalisera sina tjänster vilket medfört att de idag har ett relativt stort och omodernt digitalt arv att hantera. Digitaliseringen skedde också oftast hos varje enskild aktör i systemet och sällan i samverkan. Den fina starten kan också ha fått politiker på nationell nivå att tro att allt kommer lösa sig av sig själv och att vi därför idag saknar en nationell digitaliseringspolitik.

Det finns dock ljusglimtar. Sveriges kommuner och regioner (SKR) har på sin kongress nyligen fastslagit att de ska ta ett tydligare ledarskap för välfärdens digitalisering. Viljan finns alltså där men finns förutsättningar och resurser?

Vad som krävs nu är nationell beslutsamhet och styrning, med en digitaliseringspolitik som går över och igenom andra politikområden. Vi behöver också säkerställa att det finns en fungerande flernivåsamverkan mellan nationell, regional och lokal nivå som garanterar att utveckling förverkligas och fungerar i hela Sverige.  Vi har såklart väldigt goda möjligheter fortfarande, i Sverige, men idag tar vi inte tillvara på dem. Vi behöver få ordning på det här, tillsammans.