Sverige står inför stora utbildningsbehov.
Samtidigt riskerar många folkhögskolor att tvingas avveckla sina internat och dra ner på sin verksamhet.
Mitt bästa år i livet. Det säger många när de ser tillbaka på sin tid på folkhögskolan. Att studera på en folkhögskola med internat, med närhet till lärare och kurskamrater, ger en extra dimension av erfarenheter och mognad.
Folkhögskolan är betydelsefull. Särskilt för unga med dåliga erfarenheter från grundskola och gymnasium. För dem är folkhögskolan en väg till arbete eller vidare utbildning.
Nu hotas allt detta. Redan innan pandemin var läget tufft för många folkhögskolor. Särskilt för dem med internat.
I genomsnitt går folkhögskoleverksamheten med en halv miljon kronor i underskott på varje skola varje år. Det som räddat ekonomin har varit arbetsmarkandsuppdrag, uthyrning, kortkurser och konferenser.
Under pandemin har dessa intäkter kraftigt minskat eller upphört.
Internat och kök har på många folkhögskolor tvingats till kraftiga neddragningar eller stängt helt. Alla skolor har drabbats negativt. Men särskilt dramatiskt har det varit för internatfolkhögskolorna.
Ungefär en fjärdedel av landets folkhögskolor har ett ytterst allvarligt läge, visar Folkbildningsrådets analys. Några skolor står inför ett akut konkurshot.
Våra folkhögskolor drivs av folkrörelser utan vinstintresse. Vi har inga kapitalstarka finansiärer i ryggen. Däremot har vi deltagare som vill studera och som behöver folkhögskolan. Vi tror att de blir fler framöver när arbetslösheten stiger.
Vi vill göra skillnad för de tusentals ungdomar vars gymnasiestudier är ofullständiga, eller kanske helt havererar. Att då riskera att många folkhögskolor tvingas stänga internaten vore tragiskt.
De stöd som under pandemin utbetalats till företag har bara till viss del fungerat för folkhögskolorna. Nedläggning och neddragning av verksamheten blir svaret om ingenting görs.
Därför vädjar vi nu till regeringen om kompensation för det intäktsbortfall som pandemin orsakat våra folkhögskolor.
Vi vill att också dagens unga ska kunna se tillbaka på folkhögskoletiden som en värdefull period i deras liv.