VÀgnÀtet Àr en viktig del av Sveriges infrastruktur.
Nio av tio transporter sker pÄ vÀg. Men underhÄll och investeringar för vÀgtrafikens behov har under en lÄng rad av Är negligerats.
TyvÀrr Àr situationen sÄ illa att vÀgarna pÄ mÄnga hÄll faller samman.
Att underhÄlla, förvalta och utveckla vÀgnÀtet Àr avgörande för svensk konkurrenskraft och god tillgÀnglighet i hela landet. Moderaterna satsar dÀrför 20 miljarder kronor mer Àn regeringen pÄ vÀgunderhÄll under kommande planperiod.
Branschorganisationen Transportföretagen har tagit fram en analys över skicket pÄ landets vÀgar. Den visar att 12,7 procent av landets statliga vÀgar Àr i mycket dÄligt skick.
I norra Sverige finns mÄnga av de vÀrsta vÀgstrÀckorna. I VÀsterbotten uppgÄr andelen dÄliga vÀgar till 15 procent.
En effekt av otillrÀckligt vÀgunderhÄll Àr att hastighetsgrÀnserna sÀnkts pÄ mÄnga vÀgar. Den har sÀnkts pÄ 130 mil statlig vÀg de senaste Ären till följd av bristande underhÄll. Fram till 2025 planeras 425 mil statlig vÀg fÄ sÀnkt hastighet.
Det Àr helt orimligt.
Vi har lÄnga avstÄnd i norra Sverige och sÀnker man hastigheten pÄ de stora vÀgarna ytterligare sÄ skadar det tillgÀngligheten.
Trafikverket borde i stÀllet satsa rejÀlt pÄ att underhÄlla och bygga ut vÄrt vÀgnÀt, bland annat genom att bygga mittrÀcken.
Hastigheten pÄ alla statliga vÀgar, dÀr hastigheten sÀnkts pÄ grund av bristande underhÄll, mÄste ÄterstÀllas. Dessutom behöver viktiga vÀgstrÄk stÀrkas sÄ att de klarar tyngre lastbilar.
VÀsterbotten och övriga delar av landet behöver kraftfulla satsningar pÄ vÀgunderhÄll och annan infrastruktur.