Det svenska vÀgnÀtet hÄller pÄ att falla sönder

I norra Sverige finns mÄnga av de vÀrsta vÀgstrÀckorna. I VÀsterbotten uppgÄr andelen dÄliga vÀgar till 15 procent.

UnderhĂ„ll och investeringar för vĂ€gtrafikens behov har under en lĂ„ng rad av Ă„r negligerats, skriver Åsa Ågren Wikström, vice gruppledare för Moderaterna i Region VĂ€sterbotten.

UnderhĂ„ll och investeringar för vĂ€gtrafikens behov har under en lĂ„ng rad av Ă„r negligerats, skriver Åsa Ågren Wikström, vice gruppledare för Moderaterna i Region VĂ€sterbotten.

Foto: Pontus Stenberg/TT NyhetsbyrÄn

Debatt2021-10-31 14:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

VÀgnÀtet Àr en viktig del av Sveriges infrastruktur.

Nio av tio transporter sker pÄ vÀg. Men underhÄll och investeringar för vÀgtrafikens behov har under en lÄng rad av Är negligerats.

TyvÀrr Àr situationen sÄ illa att vÀgarna pÄ mÄnga hÄll faller samman.

Att underhĂ„lla, förvalta och utveckla vĂ€gnĂ€tet Ă€r avgörande för svensk konkurrenskraft och god tillgĂ€nglighet i hela landet. Moderaterna satsar dĂ€rför 20 miljarder kronor mer Ă€n regeringen pĂ„ vĂ€gunderhĂ„ll under kommande planperiod.

Branschorganisationen Transportföretagen har tagit fram en analys över skicket pĂ„ landets vĂ€gar. Den visar att 12,7 procent av landets statliga vĂ€gar Ă€r i mycket dĂ„ligt skick.

I norra Sverige finns mĂ„nga av de vĂ€rsta vĂ€gstrĂ€ckorna. I VĂ€sterbotten uppgĂ„r andelen dĂ„liga vĂ€gar till 15 procent.

En effekt av otillrĂ€ckligt vĂ€gunderhĂ„ll Ă€r att hastighetsgrĂ€nserna sĂ€nkts pĂ„ mĂ„nga vĂ€gar. Den har sĂ€nkts pĂ„ 130 mil statlig vĂ€g de senaste Ă„ren till följd av bristande underhĂ„ll. Fram till 2025 planeras 425 mil statlig vĂ€g fĂ„ sĂ€nkt hastighet.

Det Àr helt orimligt.

Vi har lÄnga avstÄnd i norra Sverige och sÀnker man hastigheten pÄ de stora vÀgarna ytterligare sÄ skadar det tillgÀngligheten.

Trafikverket borde i stĂ€llet satsa rejĂ€lt pĂ„ att underhĂ„lla och bygga ut vĂ„rt vĂ€gnĂ€t, bland annat genom att bygga mittrĂ€cken.

Hastigheten pÄ alla statliga vÀgar, dÀr hastigheten sÀnkts pÄ grund av bristande underhÄll, mÄste ÄterstÀllas. Dessutom behöver viktiga vÀgstrÄk stÀrkas sÄ att de klarar tyngre lastbilar.

VÀsterbotten och övriga delar av landet behöver kraftfulla satsningar pÄ vÀgunderhÄll och annan infrastruktur.