Vägnätet är en viktig del av Sveriges infrastruktur.
Nio av tio transporter sker på väg. Men underhåll och investeringar för vägtrafikens behov har under en lång rad av år negligerats.
Tyvärr är situationen så illa att vägarna på många håll faller samman.
Att underhålla, förvalta och utveckla vägnätet är avgörande för svensk konkurrenskraft och god tillgänglighet i hela landet. Moderaterna satsar därför 20 miljarder kronor mer än regeringen på vägunderhåll under kommande planperiod.
Branschorganisationen Transportföretagen har tagit fram en analys över skicket på landets vägar. Den visar att 12,7 procent av landets statliga vägar är i mycket dåligt skick.
I norra Sverige finns många av de värsta vägsträckorna. I Västerbotten uppgår andelen dåliga vägar till 15 procent.
En effekt av otillräckligt vägunderhåll är att hastighetsgränserna sänkts på många vägar. Den har sänkts på 130 mil statlig väg de senaste åren till följd av bristande underhåll. Fram till 2025 planeras 425 mil statlig väg få sänkt hastighet.
Det är helt orimligt.
Vi har långa avstånd i norra Sverige och sänker man hastigheten på de stora vägarna ytterligare så skadar det tillgängligheten.
Trafikverket borde i stället satsa rejält på att underhålla och bygga ut vårt vägnät, bland annat genom att bygga mitträcken.
Hastigheten på alla statliga vägar, där hastigheten sänkts på grund av bristande underhåll, måste återställas. Dessutom behöver viktiga vägstråk stärkas så att de klarar tyngre lastbilar.
Västerbotten och övriga delar av landet behöver kraftfulla satsningar på vägunderhåll och annan infrastruktur.