Konstant underbemanning inom äldreomsorgen. 75 procent av byggföretagen tvingas ofta tacka nej till jobb. Samma visa för verkstadsföretagen.
Gemensam nämnare för allt detta? Den skriande bristen på kompetens. Vi hamnar dessutom ofta i en berättelse om att bristen på kompetens skulle vara något unikt för norra Sverige, men så är det inte alls.
Det är ett allt överskuggande problem i hela landet. Zoomar vi ut kan vi även konstatera att bristen på arbetskraft inom EU-området är den högsta sedan 2009.
Bristen på arbetskraft är det enskilt största hindret för ekonomisk tillväxt.
Det är dessutom ingenting nytt. Dagens bristyrken är i princip desamma nu som för tio år sedan. Och det finns tyvärr inte mycket som talar för att situationen kommer att se annorlunda ut om tio år.
Om vi inte ”vänder på alla stenar” som man brukar säga om kriminalpolitiken. Vilka stenar behöver vi då vända på? Ja, här följer några exempel:
Först och främst måste vi uppvärdera synen på yrkesutbildningar. Det handlar om att ändra attityder i de diskussioner som förs mellan ungdomar och deras föräldrar hemma vid köksbordet.
Kopplingen mellan efterfrågan på arbetskraft och utbudet av utbildningar måste återspeglas betydligt bättre i hela utbildningssystemet. Det behöver finnas väsentligt starkare incitament att välja utbildningar som faktiskt efterfrågas av arbetsmarknaden.
Kanske ett högre studiebidrag eller en examenspremie till den som utbildar sig till ett bristyrke?
Vi måste bli betydligt bättre på att tillvarata välutbildade invandrare. Senaste siffran är 32 000 högutbildade, men ändå arbetslösa, utrikesfödda i Sverige.
Hur är det möjligt att vi lyckas undgå att ta tillvara denna resurs?
Vi måste systematiskt rekrytera internationella talanger. Sverige är för litet, och vi svenskar allt för orörliga. Och arbetsgivare, både offentliga och privata: se till att vara attraktiva, modiga och offensiva!
Erbjud praktik och feriejobb. ”Adoptera” personer redan under deras studietid. Erbjud avskrivna studielån till den som åtar sig att jobba fyra, fem år hos er.
Och slutligen: använd den kompetens ni har på rätt sätt och till rätt slags uppgifter! Kompetens är dyrbar och måste användas rätt.