SJ:s butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö stängdes i februari.
Nuförtiden har SJ inga egna försäljningsställen. Resenärerna hänvisas till hemsidan för att köpa sina biljetter.
Köper man den via telefon tillkommer en avgift på 100 kronor.
Många länsbolag – bland annat Örebro, Uppsala och Östergötland – säljer inte SJ:s biljetter. Det gör däremot Hallandstrafikens och Skånetrafikens kundcenter. Västtrafiks butiker i Skövde och Trollhättan säljer SJ-biljetter. Det gör även Pressbyrån i hela landet.
SJ:s tidigare resebutiker i Kalmar, Karlstad och Kristinehamn säljer SJ-biljetter. De säljer även utlandsbiljetter.
Det bör bildas en gemensam organisation som ansvarar för försäljning av samtliga biljetter – lokala, nationella och internationella.
Eftersom länstrafikbolagen ingår i Resplus är deras kundcenter lämpliga för detta. Många som arbetat i SJ:s resebutiker har bra kompetens inom försäljning av internationella biljetter.
Det internationella resandet kommer att öka och då vill många ha en mänsklig kontakt att rådfråga.
I Norge säljer ”En tur”, som är ett statligt transportföretag, ägt av Transport- och kommunikationsministeriet, biljetter till all kollektivtrafik – både lokal, regional och nationell. Biljetter köper man via en app eller på hemsidan samt i automater.
Det går även att köpa biljetten av det företag man ska resa med.
”En tur” har bemannad biljettförsäljning och servicevärdar i Bergen, Trondheim, Stavanger, Oslo och på Oslo Airport (Gardemoen). De är öppna för köp av inrikes biljetter dagligen. Dessa försäljningsställen säljer även utrikes biljetter.
På ”En tur” kan man få information om trafiken i övriga länder vad gäller biljetter och andra uppgifter som har med tågresandet att göra.
Detta är något att ta efter i Sverige.
Kunderna måste kunna känna sig trygga i sitt resande oavsett om det är en kort eller en lång resa och oavsett trafikslag.