Nyligen kunde vi – bland annat i Norran – läsa om det slarv som revisionen för Region Västerbotten upptäckt vid en stickprovskontroll i hur regionala utvecklingsnämnden hanterat betalkort.
Det visade sig att en fjärdedel av alla inköp saknade kvitton. Sammanlagt saknades kvitton för mer än 300 000 kronor.
Hur är detta möjligt?
Det är stor skillnad mellan slarv och oegentligheter, och vi vet att det är mänskligt att fela. Men när man handlar med andras pengar, eller med skattemedel, läggs ett betydligt större ansvar på att det ska bli rätt.
I andra sammanhang där man inte kan styrka inköp med kvitto får man själv betala.
Så borde också ske när man handlar med skattemedel.
Revisionens granskning var nödvändig. Den belyser de skillnader som existerat mellan gamla Region Västerbotten och övrig verksamhet inom tidigare Västerbottens läns landsting.
Det är inte rimligt att regelverket för hantering av bland annat betalkort skilt sig så mycket mellan förvaltningarna, eller att styrdokument inte uppdaterats.
Västerbottens läns landsting upphörde den 1 januari 2019 och blev Region Västerbotten med ett tydligt ansvar för både sjukvård och regional utveckling. En stor förändring där det nu blivit tydligt att administration och rutiner inte hängt med.
Det finns många delar av verksamheten inom regionala utvecklingsnämnden som behöver synkas med regionens övriga rutiner. Vi kristdemokrater vill att Region Västerbotten ska vara en region med gemensamma rutiner men med olika uppdrag.
Revisionens granskning är därför en nödvändig väckarklocka, och de rekommendationer som ges i rapporten menar vi är både självklara och konkreta för att säkerställa att pengarna läggs på rätt saker.
Det är tack vare granskningar och uppföljningar som förtroendet kan upprätthållas.
Nu väntar vi kristdemokrater med spänning på den tillsatta utredningens slutsatser. Och vi förutsätter att framgent varje krona som inköpts för skattemedel ska kunna styrkas. Om inte har man förbrukat sitt förtroende att handla med skattemedel.