Barngruppernas storlek i förskolorna i Skellefteå har skapat en politisk diskussion den senaste tiden.
Lärarförbundet anser att det är viktigt att sträva mot mindre barngrupper.
Men det är inte den enda frågan som behöver diskuteras när det gäller förskolans förutsättningar.
För Lärarförbundet är det självklart att sträva efter att följa Skolverkets riktlinjer. Att anta ett tydligt mål för verksamheten, som man utvärderar och följer upp, bör vara möjligt.
Men det finns även andra frågor som behöver diskuteras för att förskolan ska hålla hög kvalitet och vara en hållbar och attraktiv arbetsplats.
Det kan handla om att utöka personalen för att på så sätt garantera att förskollärarna har tid att planera och följa upp sitt pedagogiska uppdrag.
Det kan handla om hur förskolan organiseras så att antalet medarbetare per rektorer ger dem förutsättningar att vara pedagogiska ledare.
Det kan också handla om kortsiktiga och långsiktiga planer för kompetensförsörjning i en tid när förskollärarna blir färre samtidigt som behovet av dem blir större.
Men framför allt handlar det om att lyssna på professionen – de som arbetar varje dag i förskolan, vare sig det är skolledare, förskollärare eller barnskötare. Vad ser de för behov på sin arbetsplats, i sitt område och i förskolan i stort?
Det handlar om att resurserna motsvarar behoven och kraven. Skellefteå är en stor kommun. Behoven kan se olika ut, och så även möjligheterna att utnyttja de resurser man har.
Det kan till exempel innebära att även om en förskoleavdelning har goda förutsättningar att klara av en större barngrupp kan det vara helt omöjligt på en annan utan att öka arbetsbelastningen, minska kvaliteten och i värsta fall äventyra tryggheten för barnen.
Vi anser att politiker och arbetsgivare måste:
- Ta ansvar för att skapa och upprätthålla en dialog med professionen, och ta hand om den kunskap som finns om vilka förutsättningar som behövs för en förskola med god kvalitet.
- Sätta upp de mål och ta de beslut som behövs för att ge rätt resurser till verksamheten och systematiskt följa upp resultaten både vad gäller kvalitet och arbetsmiljö.
Här kan en strävan mot mindre barngrupper vara just ett sånt mål – men inte det enda.
Det behövs fler åtgärder för att Skellefteå ska ha en likvärdig förskola som bedriver en undervisning med hög kvalitet och där yrkesskickliga medarbetare väljer att börja jobba och stanna kvar.