Lagkrav på bältesanvändning i A-traktorer

Vi i Motorförarnas Helnykterhetsförbund ungdom tycker det är otillfredsställande att unga riskerar sin hälsa genom att lagstiftarna inte lyckats få till lagkrav på bältesanvändning i A-traktorer.

Oscar Gustafsson, ordförande Motorförarnas Helnykterhetsförbund ungdom vill få lagkrav på bältesanvändning i A-traktorer.

Oscar Gustafsson, ordförande Motorförarnas Helnykterhetsförbund ungdom vill få lagkrav på bältesanvändning i A-traktorer.

Foto: press

Debatt2022-06-23 17:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

A-traktorer byggda på moderna fordon med airbagar har konstruktionen beräknad att fungera tillsammans med bälte, vilket kan göra att bälteslösa riskerar skadas av själva airbagen vid en trafikincident. 

Vid en fordonsvältning har ett bälte också en avgjort skyddande effekt då kroppen hålls kvar i fordonet även om fönsterrutor krossas. 

Vi i Motorförarnas Helnykterhetsförbund ungdom har stor förståelse för ungas önskan att köra A-traktorer med samma hastighet som mopedbilar det vill säga 45 km/h. 

De flesta A-traktorförare har AM-kort vilket ger dem möjlighet framföra just mopedbilar med den högre hastigheten. 

Väljer man köra en modern och därmed krocksäkrare personbil ombyggd till A-traktor blir hastigheten dock begränsad till just 30 km/h med irritation från medtrafikanter, inte minst i tätortstrafik. 

Vi ser gärna att bägge fordonstyperna får 45 km/h-gräns och krav på användning av bälte.

Oscar Gustafsson, ordförande Motorförarnas Helnykterhetsförbund ungdom