De värsta vägsträckorna finns i norra Sverige

Bil är det dominerande färdsättet bland svenskarna. Mer än 8 av 10 transporter sker också på väg.






Moderaterna vill sedan tidigare satsa 20 miljarder kronor mer än regeringen under planperioden för att återställa, utveckla och rusta landets vägar.

Moderaterna vill sedan tidigare satsa 20 miljarder kronor mer än regeringen under planperioden för att återställa, utveckla och rusta landets vägar.

Foto: ANDERS WIKLUND / TT

Debatt2022-02-27 10:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Välfungerande vägar är avgörande för en god tillgänglighet i hela landet.
 

Men vägarna faller samman. Svenska vägar är kraftigt eftersatta och en stor underhållsskuld innebär att de på flera håll runtom i landet är trafikfarliga. I Norrland finns många av de värsta vägsträckorna.
 

Trafikverket har presenterat förslag till nationell plan för infrastrukturen för åren 2022–2033. Endast 15 procent av investeringarna i remissförslaget föreslås gå till vägnätet. De föreslagna höghastighetsbanorna i södra delen av landet kommer att tränga undan viktiga infrastrukturprojekt, såväl vägsatsningar som andra järnvägsprojekt. 
 

Moderaterna vill sedan tidigare satsa 20 miljarder kronor mer än regeringen under planperioden för att återställa, utveckla och rusta landets vägar. Hastigheten på alla statliga vägar där hastigheten sänkts på grund av dåligt underhåll, måste också återställas.
 

Utan bilen stannar Sverige. Dessvärre har underhåll och investeringar i vägtrafikens behov negligerats under de senaste åren. Men värre kommer det att bli med aktuellt förslag, vilket också Trafikverket själva konstaterar. 

Skärpning!