Därför vill MP att Karlgårdsbron utreds som gång- och cykelbro

Priset för Karlgårdsbron beräknas öka från 300 till 744 miljoner kronor. Det innebär en ökning av årliga kapitalkostnader på miljontals kronor som skulle kunna läggas på annan verksamhet.

Linnea Öhman

Linnea Öhman

Foto: Åsa Juthberg

Debatt2025-02-09 04:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trots att vi var emot bron tycker vi att det är olyckligt att den blir både dyrare och försenad. Det är dock ett tillfälle att se över projektets inriktning. Vi har därför föreslagit att samhällsbyggnadsnämndens fördjupade utredning även ska innefatta att undersöka kostnader och effekter på trafiksystemet om projektet omvandlas till en gång- och cykelbro. Vi tror att det skulle kosta mindre pengar, gå snabbare och göra det lättare att cykla till stan. 

Beslutet om att bygga bron föregicks av en mångårig debatt och en folkomröstning 2014 där Skellefteåborna röstade nej. Starkast stöd för bron fanns i områden på södra sidan av älven inom cykelavstånd från centrum, särskilt med en ny bro. Ett argument för bron har varit luftkvaliteten. En ny bilbro är tänkt att flytta delar av utsläppen från Viktoriabron till Balderskolan. Vi ser hellre att utsläppen minskar överallt. 

Siffror från SCB visar att ungefär tre av fyra boende i Sunnanå och Sörböle har cykelavstånd till jobbet och där ligger cyklandet på 23%. Enligt kommunens resvaneundersökning görs hälften av invånarnas resor under 3 km med bil. Det finns alltså en stor potential att öka cyklandet och minska biltrafiken, luftföroreningarna och trängseln i stan genom kombinerade åtgärder för att uppmuntra resandet med hållbara färdmedel. Att skala ned Karlgårdsbron till en cykelbro tror vi skulle frigöra pengar för det. Till exempel en mobilitetshubb på södra sidan där det är enkelt att byta från bil till buss eller cykel.

Innan beslutet om att bygga bron togs förordade vi i Miljöpartiet att istället bygga en ny bro vid Östra leden, och att den skulle byggas i en sådan standard att Trafikverket skulle kunna ta över den vid en omdragning av E4:an. Nu pågår istället en ny utredning om var den nya E4:an ska dras, där även alternativ längre österut övervägs. Men utifrån hur staden är planerad, till exempel lokalisering av brandstationen, finns det oavsett ett behov av en bro vid Östra leden som kommunen kan behöva bygga själv. Eftersom Viktoriabron tas över av kommunen om E4:an dras om skulle vi i värsta fall kunna bli stående med tre nya bilbroar att underhålla.

Många faktorer behöver vägas in innan beslut kan fattas, och vi är glada att vårt förslag att utreda alternativet att göra Karlgårdsbron till gång- och cykelbro nu har lyfts in i utredningen. 

Linnea Öhman (MP) Gruppledare i Skellefteå

Hans Brettschneider (MP) ledamot i Skellefteå kommunfullmäktige