Kan kunskapstappet täppas till utan att det går ut över lärarna?
Det är inte en tiotusenkronorsfråga utan en miljardfråga.
Lärarnas Riksförbund har räknat på vad kunskapsförlusten inneburit för eleverna denna coronavår.
Det handlar om totalt cirka 5,5 miljarder kronor. Om kunskapstappet skulle vara jämnt fördelat över landet innebär det omkring 37 miljoner kronor för de kommunala grund- och gymnasieskolorna i Skellefteå.
I ett par månader har gymnasieskolorna och vuxenutbildningen bedrivit distansundervisning. Lärarkåren har jobbat under exceptionella förhållanden. Situationen har ställt stora krav på ett helt oprövat undervisningssätt.
Hemmasituationen är även utan distansstudier en utslagsgivande faktor. Nu riskerar klyftorna att fördjupas ytterligare. Därtill kommer en ovanligt stor frånvaro bland grundskolans elever. Kunskapstappet riskerar att bli betydande.
Nästan tre av fyra lärare bedömer att pandemin kommer att ha en negativ påverkan på elevernas kunskapsutveckling. Till detta kommer att hantera en osäkerhet och en frustration från elever och föräldrar över uteblivna prov och en rädsla för att betygssättningen ska påverkas.
Det finns en stor oro för att den redan i dag tunga arbetsbelastningen för lärare kommer att öka om de extra insatser som måste till för att hämta upp kunskapstappet sätts in.
Redan nu säger åtta av tio lärare att arbetsbelastningen ökat sedan coronapandemin tog fart i Sverige. I grundskolan beror den ökade arbetsbelastningen under våren i stor utsträckning på att lärare bedrivit dubbelarbete. Det handlar både om undervisning i klassrummet, täcka upp för sjukskrivna kollegor och samtidigt undervisa frånvarande elever på distans.
Det är hög tid för krafttag från ansvariga politiker, myndigheter och arbetsgivare för att underlätta situationen i skolan. Alla har rätt till en dräglig arbetsmiljö.
Staten och kommunerna måste omedelbart kraftsamla för att vidta åtgärder som säkrar både resurser, stöd och en skälig arbetsmiljö för lärare och elever.
Se till att sätta in vikarier när lärare är frånvarande. Låt lärare i riskgrupp sköta distansundervisningen hemifrån.
På så sätt går det att organisera bort dubbelarbetet i grundskolan. Vi måste se till att eleverna får den undervisning de har rätt till och de kunskaper de behöver för att klara sig genom skolsystemet – utan att riskera lärarnas hälsa.