Bristen på isbrytare kan stänga Skellefteås hamn

Trafiken till flera hamnar i norr kan behöva begränsas under vintrarna.
Det beror på att Sjöfartsverket måste skära ned på bland annat isbrytare.
– Nu kräver vi svar från ministern skriver riksdagsledamöterna Isak From (S) och Fredrik Lund Sammeli (S)

Isbrytaren Ymer. Skribenterna kritiserar regeringen för att satsa för lite på att hålla igång hamnarna i norr.

Isbrytaren Ymer. Skribenterna kritiserar regeringen för att satsa för lite på att hålla igång hamnarna i norr.

Foto: Magnus Pehrson

Debatt2025-03-12 00:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trots larm om brist på resurser så sitter regeringen på händerna. Sjöfartsverket har aviserat stora nedskärningar om regeringen inte skjuter till mera pengar. Åtgärderna omfattar nedlagda helikopterbaser, försämrad isbrytning och en kraftigt minskad administration.

I ett pressmeddelande från 24 februari i år kommenterade Sjöfartsverkets generaldirektör Erik Eklund situationen och underströk att ”åtgärderna är inget vi vill genomföra, men vi är i en allvarlig ekonomisk situation som gör det nödvändigt”,

undefined
Isak From (S) är riksdagledamot från Norsjö.

Förra året hade Sjöfartsverket ett underskott på mer än 600 miljoner kronor efter finansiella poster. Årets budget pekar på ytterligare tapp om drygt 200 miljoner kronor. Den aktuella situationen har redovisats för regeringen i den treårsplan som Sjöfartsverket lämnades in i mars 2024.

Vi socialdemokrater menar att nedskärningarna är oacceptabla då de kraftigt påverkar såväl Sveriges försvarsberedskap som sjö- och flygräddning. De riskerar också att få stora konsekvenser för industri och näringsliv, inte minst eftersom mindre isbrytning kan göra att hamnar i Norra Sverige behöver stänga.

Avyttring av isbrytare kommer enligt Sjöfartsverket att halvera möjligheten till tungt farledsunderhåll och sjömätning. Med en isbrytare mindre i drift riskeras stängda farleder och hamnar. Då sjöfarten står för nio av tio transporter av svensk import och export kommer det att drabba den svenska basindustrin i norr. Bland åtgärderna återfinns även nedläggning av två av fem helikopterbaser, något som skulle ge längre insatstider och innebära att Flygvapnet inte kommer kunna öva som i dag

undefined
Fredrik Lundh Sammeli (S) är riksdagsledamot från Norrbotten.

Med anledning av den uppkomna situationen har vi begärt en riksdagsdebatt med ansvarigt statsråd Andreas Carlsson (Kd) den 14 mars där vi begär svar på frågorna:

  • Hur kommer statsrådet att säkerställa att inga svenska hamnar tvingas hålla stängt vissa perioder på grund av Sjöfartsverkets nedskärningar?
  • Och vad avser statsrådet och regeringen att göra för att säkerställa nödvändig isbrytning för industrin och för att Sjöfartsverkets flygräddning ska utvecklas, inte avvecklas?

Är SD-regeringen beredda att riskera stängda hamnar längs Norrlandskusten och samtidigt äventyra den viktiga industriella omställningen som nu sker inte minst i norr?