En möjliggörare.
Så skulle personbilen kunna beskrivas.
Utan den skulle vardagen bli omöjlig att få ihop för många.
Resan till jobbet, skjutsen till skolan och veckohandlingen förutsätter ofta bil.
Ibland hävdas det från kommuner och från organisationer som vill försvåra för bilismen att den kan planeras bort bara kollektivtrafiken byggs ut. Men så fungerar det inte i verkligheten.
Tvärtom visar en färsk studie från myndigheten Trafikanalys att tillgång till kollektivtrafik inte minskar bilägandet.
Kollektivtrafiken och bilen fyller olika funktioner när behovet av mobilitet ska tillgodoses. Bara enstaka korta bilresor i de största städernas centrala delar kan kollektivtrafiken ersätta. Med andra ord: en liten andel av det totala resandet.
Vad som däremot påverkar innehavet av bil är den socioekonomiska situationen. Med tanke på alla skatter och avgifter är det dyrt att ha bil. Alla har därför inte råd, även om behovet finns.
Att i det läget göra det ännu dyrare att ha bil är ingen bra idé. Men tyvärr sker detta ständigt genom högre skatter på drivmedel, och förslag finns nu från regeringen om att försämra reseavdraget ytterligare.
Här bör man tänka om.
Måste vi inte åka mindre bil för miljöns skull?
Nej, med ny teknik blir bilarna hela tiden mer miljöanpassade. Utsläppen av växthusgaser från personbilar minskade med 21 procent mellan 1990 och 2019. Ju snabbare fler nya bilar kommer ut på vägarna desto lägre blir utsläppen.
Dessutom visar forskning att beläggningsgraden på en stor del av kollektivtrafiken är så låg att det många gånger vore mer miljövänligt för fler att ta bilen.
Det är en illusion att bilen kan planeras bort med fler avgångar i kollektivtrafiken.
Låt i stället verkligheten styra planeringen för resandet. Möjliggör för fler att ha bil i stället för att försvåra det.