Under 2022 rullade nästan fem miljoner bilar på Sveriges vägar, och 85 procent av svenskarna har tillgång till minst en bil i hushållet. Mer än var tredje svensk lever i ett hushåll som har tillgång till två bilar eller fler. Detta enligt statistik från Motorbranschens riksförbund (MRF).
Bilen behövs, oavsett vad högljudda bilhatare på den rödgröna sidan påstår. Många är beroende av bilen för att få vardagspusslet att gå ihop – för att ta sig till jobbet, handla mat eller skjutsa barnen till träningen. I Sverige har de flesta en bil i sitt hushåll och många hushåll har flera bilar. Trots detta får vi ständigt höra från politiker på vänsterkanten att bilismen ska motverkas. De vill göra det dyrare och besvärligare att köra bil.
64 procent av svenskarna anser sig vara helt eller ganska beroende av bilen för att vardagen ska gå ihop. Särskilt stort behov har förövrigt boende i Norrland, boende utanför storstäderna och barnfamiljer. Ny teknik gör dessutom bilen i rask takt gör säkrare, tystare och miljövänligare. Koldioxidutsläppen från en genomsnittlig ny personbil och ligger nu på den lägsta nivå som någonsin uppmätts.
Nu har vi äntligen fått en M-ledd regering som inser betydelsen av bilen. Det är glädjande att man sänkt drivmedelsskatten, sänkt reduktionsplikten och förstärkt reseavdraget för den som pendlar till jobbet. Det betyder mycket för ekonomiskt hårt pressade svenskar, som samtidigt är beroende av att kunna använda sin bil i vardagen.
Det finns samtidigt mer att göra för bilisterna. Alla har inte tillgång till tunnelbana, även om många rödgröna debattörer verkar leva i den tron. Svenska vägar är kraftigt eftersatta och en stor underhållsskuld innebär att de på flera håll runtom i landet är trafikfarliga. I Norrland finns många av de sämsta vägsträckorna.
Det ska vara möjligt att bo och leva i hela Sverige. Det är hög tid att politiker slutar att försvåra livet för bilisterna. Utan bilen stannar Sverige.