Bilar i centrum gynnar inte näringslivet

Att ta bort parkeringsavgiften blir en signal till människor att de ska ta bilen till centrum.

Debatt 19 juni 2020 07:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I Skellefteå beslutades det nyligen om åtgärder för att öka biltrafiken i centrum.

I tron att det gynnar näringslivet. Detta trots att forskning visar på motsatsen.

Det här är inte en ny vana vi vill att skattebetalarna ska bidra till.

Särskilt inte under de två månader då vädret för att cykla är som bäst.

Tänk om vi i stället för avgiftsfria parkeringar satte upp fler cykelställ och skapade fler trivsamma sittplatser på torget?

Eller erbjöd avgiftsfri kollektivtrafik på lördagar?

Staden ska vara till för alla oavsett om vi är där för att handla, träffas eller bara komma ut en stund. Ett centrum med ren luft, trafikfria gator och ett tilltalande stadsrum gynnar oss alla.

Skellefteå är dessutom en stor kommun. Många företagare finns långt utanför stadskärnan och frågan är hur mycket de gynnas av en slopad parkeringsavgift inne i stan.

För oss som bor på landet, långt från busshållplatser, kommer parkeringsavgiften inte heller att spela så stor roll. Vi måste ändå ta bilen och med Skellefteås redan låga taxa blir parkeringen en mindre del av kostnaden.

Står valet mellan buss och bil in till stan kan däremot parkeringsavgiften vara av betydelse. Med parkeringsavgift får bussen en konkurrensfördel.

Coronakrisen är på flera sätt en tragedi. Vi behöver gå samman för att bygga oss starkare på andra sidan krisen.

Att färre människor vistas i centrum beror på att många väljer att stanna hemma för att ta ansvar för samhället. Det visar på ett engagemang och en omtanke om sina medmänniskor.

Om det är någonting som vi ska ta med oss från den här krisen är det hur människor gått samman för att bidra.

Vi har sett hur snabbt människor kan göra beteendeförändringar. Saker som verkade otänkbara för ett halvår sedan har blivit en del av vardagen.

Att ta bort parkeringsavgiften blir en signal till människor att de ska ta bilen till centrum.

Det blir ett tydligt och sorgligt exempel på hur övriga partier än en gång offrar miljön för konsumtion och tillväxt.

Tänk om vi använde den kraft och det samhällsengagemang som Skellefteborna har visat till att bygga upp ett hållbart samhälle där vi både mår bra och står starka inför framtida utmaningar.

Vi lyssnar gärna på förslag om hur vi kan backa Skellefteås näringsliv och samtidigt gynna en hållbar utveckling.


Ämnen du kan följa
Läs mer!

Hundratals miljoner satsas på nya byggnader på Campus Skellefteå • Här är husen som planeras

Hundratals miljoner satsas på nya byggnader på Campus Skellefteå • Här är husen som planeras

Klart: 470 kvadratmeter stor butik flyttar in i gamla Lakkapää-huset på Solbacken

Klart: 470 kvadratmeter stor butik flyttar in i gamla Lakkapää-huset på Solbacken