Regeringen har nyligen beslutat att utöka hyresstödet till ett antal branscher som tidigare förbisetts.
Det gäller bland annat tvätterier som hanterar tvätt för privatpersoner. Därmed kan de företag som arbetar med konsumenttvätt få rätt till samma stöd som andra branscher som drabbats särskilt hårt av coronapandemin.
Det är vi tacksamma för.
Men fortfarande har en stor del av branschens företag inte tillgång till stödet. Det gäller tvätterier som sköter tvätt- och textilservice åt till exempel hotell och restauranger.
Norra Sverige är en attraktiv semesterregion för både nationella och internationella resenärer. Besöksnäringen är viktig.
Coronapandemin innebär en enorm omställning för hotell, restauranger och övrig besöksnäring.
Inbromsningen sätter sina spår även i de branscher som servar besöksnäringen. När hotellrummen står tomma finns inte behovet av att tvätta gästernas lakan och handdukar.
Utan efterfrågan på mjuka lakan och sköna frottéer, samt i avsaknad av restauranggäster som frågar efter dukade bord, försvinner intäkterna i lokala och regionala tvätt- och textilserviceföretag.
Många vittnar om ett omsättningsfall i storleksordningen 80–90 procent från en dag till en annan. Det slår hårt.
Det är självklart att vår besöksnäring ska omfattas av hyresstödet. Lika självklart är det att inkludera en samverkande bransch där företag med inriktning på besöksnäringen är helt beroende av dennas utveckling.
Vi lever i symbios. Att regeringen inte sett denna koppling är beklagligt. Inte minst med tanke på att hälften av kostnaderna i vår bransch utgörs av lön. Det innebär konkret att minskade intäkter slår direkt mot möjligheten att anställa.
Den svenska tvätt- och textilservicebranschen omsätter omkring 5,5 miljarder kronor och har cirka 5 000 anställda i runt 300 företag. Över 80 procent av dessa företag har färre än tio anställda.
Många medarbetare är unga, ibland utan färdig utbildning och en stor andel är utrikes födda.
Vår bransch är en klassisk instegsbransch. Om arbetstillfällen försvinner innebär det ett hårt slag mot möjligheterna att skapa en etablering på arbetsmarknaden.
Tvätt- och textilservicebranschen utvecklar klimatsmarta och digitala lösningar som underlättar för både kunder och medarbetare. För att stärka kompetensen inom den europeiska textilservicesektorn deltar vi exempelvis i det digitala projektet ”Digital Learning For The Textile Care Sector”, medfinansierat av Erasmus+.
Vi har framtidstro. Men den förutsätter att vi kan överbrygga den svacka som under våren blivit en realitet.
Regeringen har visat att man kunnat ta till sig fakta och omvärdera hyresstödet, åtminstone till en del.
Nu krävs det ett slutligt steg för att säkra arbetstillfällen som är beroende av besöksnäringen i Norrland.