Bättre vägunderhåll är bättre än sänkt hastighet

Det finns andra åtgärder som ger säkra vägar utan att landsbygdens invånare får betala priset.

Att ignorera behovet av underhåll och underlåta upprustning av våra vägar kommer att få förödande konsekvenser för hela Sverige, skriver Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Att ignorera behovet av underhåll och underlåta upprustning av våra vägar kommer att få förödande konsekvenser för hela Sverige, skriver Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Foto: Pontus Stenberg/TT Nyhetsbyrån

Debatt2021-07-19 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vägnätet symboliserar på många sätt mobilitet, utveckling och utgör kittet som håller samman stad och land.

Vägnätets framkomlighet är därför en grundläggande demokratifråga för dem som är beroende av det. Inte minst den svenska landsbygden. Men vägunderhållet är långt ifrån tillräckligt för att säkra de svenska vägarna.

Samtidigt som vägarnas betydelse är oförändrat fortsätter Trafikverket att sänka hastigheten i det statliga vägnätet.

2016 aviserade Trafikverket hastighetssänkningar på närmare 430 mil av det svenska landsvägsnätet under innevarande planperiod (2014–2025). Vilket uppgavs motsvara 44 procent av de statliga dåvarande 90-vägarna.

Redan då ansågs förslaget hålla udden riktad mot landsbygdens invånare, som genom förändringen upplevde sig få sämre tillgänglighet till arbetsplatser, utbildning och samhällsservice. Ändå infördes hastighetssänkningen.

Nu är det dags igen. Trafikverket aviserar att de fortsätter med sin hastighetsanpassning. Under 2021 planeras sänkningar på 34,3 mil väg. Anledningen sägs vara att värna det säkra mötet – vilket låter som ett betydelsefullt och fullt giltigt skäl.

Men sanningen är att det finns andra åtgärder som ger säkra vägar utan att landsbygdens invånare får betala priset.

Dessa åtgärder är framför allt bättre vägunderhåll. Trafikverket menar dessutom själva att man vill se fler vägar som är säkra för högre hastighet – men att det kostar för mycket.

Vi ser en stor risk med att Trafikverket och regeringen ser sänkta hastigheter som en ”quick fix” på ett mer omfattande problem.

Ytterligare ett ”bevis” hittar vi i rapporten ”Aktionsplan för säker vägtrafik”, ett resultat av samverkan mellan 14 myndigheter och aktörer som angett vad de själva avser att göra under de närmaste fyra åren för att bidra till en säker vägtrafik. Trafikverket skriver att de önskar sänka hastighetsgränserna inom delar av 70-vägnätet, men att de saknar mandat att besluta om 60 km/tim på statliga vägar.

Vi menar att Trafikverket har gått för långt i tolkningen av sitt uppdrag från regeringen. Det är tydligt att myndigheten önskar att sänka hastigheten i långt större utsträckning än vad de har mandat till.

Att ignorera behovet av underhåll och underlåta upprustning av våra vägar, och tro att en ny hastighetsskylt löser säkerhetsproblematiken, kommer att få förödande konsekvenser för hela Sverige.

Konsekvenser som kommer att drabba landsbygd, storstadsområden och näringsliv på grund av längre avstånd i tid och fördyrade transporter.