Endast hälften av föräldrarna till barn med autism upplevde att barnet fick bättre stöd i skolan efter att ha fått sin diagnos.
Ändrade förutsättningar, till följd av coronapandemin, riskerar att ytterligare försämra situationen för elever med autism.
Skolan behöver bli bättre på att hjälpa elever som har autism.
Alla barn har rätt till en likvärdig utbildning. Skollagen är tydlig med att barn som behöver stöd för att nå skolans mål ska få det. Trots det upplever endast hälften av föräldrarna till skolbarn med autism att barnet fick bättre stöd i skolan efter diagnosen. Det visar en enkät från Autism- och Aspergerförbundet.
Det är ett underbetyg till skolan att den inte ger ett tillräckligt gott stöd till barn med autism. För att kunna delta i samhället på samma villkor som andra är det viktigt att alla barn med autism får rätt anpassningar och stöd.
Många skolbarn med autism har hög frånvaro. Orsakerna är främst bristande stöd under skoldagen, brister i anpassning av skolmiljön och att skolpersonalen har för låg kunskap om autism.
Många anställda på skolor gör ett fantastiskt arbete för barn med autism. Vi vet att skolpersonalen vill ge rätt stöd, men att de ofta saknar verktygen som behövs.
Därför har vi tagit fram fem enkla och konkreta råd om vad skolorna bör tänka på för att ge rätt anpassning och stöd till barn med autism.
- Förtydliga det du säger: Använd tydliggörande pedagogik som bildstöd och tydliga, korta instruktioner.
- Minimera störmoment: Många med autism är överkänsliga för ljud, ljus och dofter. Se om skolmiljön kan anpassas för att ta bort den typen av hinder.
- Skippa småpratet, var konkret: Många med autism ser inte vitsen med småprat så håll dig till ämnet och till fakta. Var konkret och undvik abstrakta begrepp och bildspråk.
- Lär av experterna: Ta hjälp av till exempel habiliteringen eller Specialpedagogiska skolmyndigheten. Barnet är också expert och kan tala om vad just hen behöver.
- Glöm inte rasten: Ofta behöver barnen stöd över hela skoldagen, även på rasten och på fritids.
Många barn med autism behöver extra stöd, speciellt nu när coronapandemin förändrat skolans vardag, och skolan behöver bli bättre på att ge dem det.
Genom att fler skolor följer våra råd får fler av Västerbottens cirka 600 skolbarn med autism möjlighet att delta i samhället på samma villkor som alla andra.