Skrivundervisningen har hamnat i fokus – vilket vi välkomnar.
I forskningsprojektet ”Skrivande som näring för demokratin” undersöker vi vilket skrivande man behöver för att kunna delta i samhället.
I projektets första fas har vi undersökt vad det betyder att delta i samhället och hur man kan delta med sitt skrivande.
Olika former av deltagande kräver ofta någon sorts skrivande, som arga lappar i tvättstugan, inlägg och kommentarer i sociala medier eller insändare i lokaltidningen för att påverka. Det gäller att bli medveten om att olika sorters deltagande ställer olika krav på skrivande utifrån både sammanhang och mottagare.
Resultaten visar att skrivande inte alls bara handlar om att texten ska vara ”rätt” i form av korrekt stavning och grammatik, även om deltagarna lyfter fram det som en aspekt.
Det framkommer också att det ibland kan finnas en rädsla för att delta och göra sin röst hörd. Detta kopplades samman med både skriftens beständighet, till skillnad från det muntligas mer flyktiga karaktär, och med mottagarnas reaktioner.
Ett deltagande i skrift kan innebära otrevliga kommentarer. Därför krävs det mod för att våga delta.
Vad behöver man då för att bli en deltagande skrivare?
Ja, det räcker alltså inte med att kunna skriva korrekt. Man måste också vilja och våga skriva. Man behöver kunna formulera sig på olika sätt för att kunna uttrycka sina tankar och åsikter till olika personer och i olika sammanhang.
Skrivandet är det nödvändiga redskap vi behöver för att kunna utvecklas som fullvärdiga medlemmar i ett demokratiskt samhälle.
I samarbete med lärare utvecklar vi nu undervisningsmetoder där barn och ungdomar genom skrivandet lever och lär demokrati.
Det handlar framförallt om att utveckla språkliga redskap som hjälper tanken att hamna på papper på det sätt man avser, och att kunna uttrycka sitt budskap på olika sätt beroende på sammanhang och läsare.
Det här är förmågor man måste träna på.
Under hösten 2020 utvidgar vi projektet till fler skolor och jobbar med att anpassa och förfina metoderna.
Målet är att utveckla en skrivundervisning som ger eleverna vilja, mod och färdigheter att vara skrivande deltagare i vårt samhälle.