Äntligen Norrbotniabana – nu måste den byggas snabbt

I veckan kom äntligen beskedet om byggstart för Norrbotniabanans sträcka Dåva-Skellefteå. För oss i Skellefteå innebär det hopp om att i framtiden få tillgång till smidiga och miljövänliga resor till såväl närliggande städer som mer avlägsna resmål.

”Regeringen och Trafikverket behöver ta lärdom av hur man byggde Botniabanan. I ett speciellt konsortium med fokus på att snabbt få järnvägen på plats.”

”Regeringen och Trafikverket behöver ta lärdom av hur man byggde Botniabanan. I ett speciellt konsortium med fokus på att snabbt få järnvägen på plats.”

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Debatt2025-02-26 11:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

 För Sverige innebär det förbättrade möjligheter till godstransporter och ett robustare transportsystem. Vi är glada över att regeringspartierna nu äntligen verkar ha förstått betydelsen av Norrbotniabanan, för så har det tyvärr inte alltid varit. 

Miljöpartiet har drivit frågan om Norrbotniabanan i decennier. Redan 2002 krävde vi ett löfte om att Norrbotniabanan skulle byggas för att släppa fram en socialdemokratisk regering. Planen var då att en första etapp skulle börja byggas 2010. Då var det många som var skeptiska till om det skulle vara en klok investering, men för miljöpartister från norr till söder var det uppenbart att en järnväg längs Norrlandskusten skulle vara bra för näringslivet, resenärer, godstransporter och klimatet. Men istället blev det regeringsskifte och 2007 alliansregeringen satte stopp för bygget genom att stryka projektet från den nationella planen. Sedan dess har vi konstant drivit på för att återuppta planerna på bygget.

Ett fungerande järnvägsnät i Sverige och Europa är avgörande för våra möjligheter att resa, för våra industrier att frakta gods och för att vi ska ha ett robust samhälle. Norrbotniabanan är ett viktigt steg för ett bättre järnvägsnät, och vi vill att den byggs vidare mot Luleå med dubbelspår. Och det behövs fler investeringar, dubbelspår på malmbanan mellan Luleå och Boden är ett exempel. Ostkustbanan saknar idag tillräcklig kapacitet vilket skapar en allvarlig flaskhals upp genom norra Sverige och godstrafik, arbetspendling och turism blir lidande. Inlandsbanan som idag har låg standard och bärighet behöver en upprustning och anpassning för vätgaståg.

Järnvägen ska vara navet i svensk kommunikations­infrastruktur. Vi behöver gå in i samma nybyggaranda som järnvägen såg i mitten av 1800-talet. Miljöpartiet vill lägga 23 miljarder kronor mer än regeringen på järnvägen, varje år. Vi behöver både satsa på att bygga nya stambanor från norr till söder och att rusta upp den räls som redan ligger. 

Det vi kräver av regeringen nu, är att man bygger Norrbotniabanan snabbt. Det tar alldeles för lång tid att bygga ny järnväg i Sverige idag, vilket i sig driver kostnader. Regeringen och Trafikverket behöver ta lärdom av hur man byggde Botniabanan. I ett speciellt konsortium med fokus på att snabbt få järnvägen på plats. Norra Sverige kan inte vänta på ny järnväg längre.