Men trots de uppenbara vinsterna med avgiftsfri kollektivtrafik finns det de som är tveksamma.
En ryggmärgsreflex kan vara att man upplever det som dyrt. Avgiftsfri kollektivtrafik ger kanske en fördyring på 40 miljoner årligen men det måste ses som en minimal budgetpost i kommunens totala ekonomi. Skulle denna reform leda till att det blir trångt i bussarna måste vi se det som ett lyxproblem. Varje resa som görs kollektivt är en vinst för oss alla och det ligger i hela samhällets intresse att underlätta en sådan utveckling.
En annan invändning kan vara att bilen är nödvändig för somliga. En del bor långt ifrån vettiga busslinjer medan andra har särskilda behov av, eller helt enkelt vill ha kvar, sin bil. Oavsett anledning kommer alla bilägare att tjäna på att fler åker kollektivt. Köerna blir mindre vid rusningstid och det blir lättare att hitta parkeringsplatser.
Att äga bil är dyrt, inte minst med tanke på att den bara används några få procent av dygnets timmar. Bilens värdeminskning är dessutom enorm, för att inte tala om de resurser vi sliter upp från jordens ekologiska system i jakt på metaller och drivmedel. Vi behöver helt enkelt minska privatbilismen eftersom den slösar med både ekonomiska och planetära resurser.
Transportsystemet gör att samhället håller ihop och förser oss med de resurser vi behöver. Frågan är bara på vilka villkor detta ska ske. När dagens energisystem får allvarliga störningar, för det lär komma förr eller senare, är det viktigt att vår infrastruktur är energisnål och robust. Vårt beroende av totalitära staters fossila energi skapar dock allt annat än den hållbarhet och stabilitet vi så väl behöver. Inte heller räcker planetens jordartsmetaller för att ställa om dagens hela fordonsflotta.
I dessa tider krävs mod att våga tänka i nya banor. Högern och vänstern må ha olika syn på den omställning vår värld står inför, men avgiftsfri kollektivtrafik borde ligga i allas intresse.
Jan Remmets, Vänsterpartiet Skellefteå
Urban Stoltz, Vänsterpartiet Skellefteå