Kör inte bil efter ett glas öl

Påsken är här och med den en av de intensivaste helgerna i trafiken, inte minst i Västerbotten. Att dricka alkohol och sedan sätta sig bakom ratten är en farlig kombination. 2021 omkom 47 personer i en alkohol- eller narkotikarelaterad trafikolycka i Sverige, vilket är 22 procent av alla omkomna i trafiken.

"På nationell nivå har andelen som svarar att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit ett glas vin eller öl minskat från 88 procent 2010 till 72 procent 2022."

"På nationell nivå har andelen som svarar att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit ett glas vin eller öl minskat från 88 procent 2010 till 72 procent 2022."

Foto: Christine Olsson/TT

Debatt2023-04-06 07:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I Västerbottens län svarar 82 procent att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit ett glas öl eller vin. Det är fler än riksgenomsnittet på 72 procent. Det visar IQ:s undersökning Alkoholindex som sedan 2010 har tagits fram årligen med hjälp av Novus. På nationell nivå har andelen som svarar att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit ett glas vin eller öl minskat från 88 procent 2010 till 72 procent 2022. Andelen som anser att det är rätt att köra bil efter ett glas har sakta rört sig i en mer tillåtande riktning, från 3 procent 2010 till 5 procent 2022.

Det sker ungefär 15 000 resor dagligen i Sverige med rattfulla förare. Att så många rattfyllerister finns ute på våra vägar är oacceptabelt och de utgör inte bara en fara för sig själva. Det finns ingen säker gräns för alkohol och bilkörning. I flera länder är rattfyllerigränsen till och med noll promille, att jämföra med Sveriges gräns på 0,2 promille. Att då bara 7 av 10 svenskar tycker att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit alkohol är oroväckande.

Rattfylleri är svårt att upptäcka och det krävs riktade insatser för att rattfyllerister ska stoppas. Därför är det oroande att polisens blåskontroller har minskat kraftigt de senaste åren. 2013 gjorde polisen 2,2 miljoner utandningsprov. Den 2019 hade det sjunkit till 1,2 miljoner och under pandemiåren 2020 och 2021 låg de på runt 400 000 kontroller per år. Någon statistik för 2022 har ännu inte presenterats.

I ett modernt samhälle förväntas också näringslivet, organisationer och myndigheter ta ansvar för sina transporter som görs i tjänsten så att de är nyktra och hållbara. Det kan inte vara rimligt att vi ska använda rättssamhällets resurser för att se till att arbetslivets resor följer lagen. Här behövs ett ledaransvar där samhällsaktörers resor säkerställs utifrån både nykterhet och hastighet.

Under påskhelgen är många av oss ute på vägarna, på väg till släkt och vänner. Att dricka alkohol och sedan sätta sig bakom ratten är en livsfarlig kombination. Låt därför bilen stå om du dricker alkohol under påskfirandet, även om det så bara blev ett glas. Och låt oss hoppas att vi snart ser fler nykterhetskontroller längs våra vägar.