â Kommer du tillbaka âŠ
Expediten sÄg förvÄnad ut. En halvtimme tidigare hade jag lÀmnat affÀren efter att ha provat ett par skor. Jag behövde ta mig ytterligare en funderare. Var det verkligen den typen av skor jag behövde, var det den skon jag ville ha.
Expediten fortsatte: âNuförtiden hĂ€nder det att folk kommer in, provar en sko, ser sĂ„ att den passar, gĂ„r hem och bestĂ€ller den pĂ„ nĂ€tet.â
Och tjĂ€nar nĂ„gra hundralappar âŠ
Den traditionella handeln stĂ„r inför gigantiska utmaningar. E-handeln slĂ„r nya rekord, konkurrensen frĂ„n utlandet hĂ„rdnar. För mĂ„nga Ă€r det inte lĂ€ngre sjĂ€lvklart att handla över disk. Att handla pĂ„ nĂ€tet Ă€r praktiskt. Du slipper stĂ„ i kö, trĂ€ngas pĂ„ stan och du kan hĂ€mta ut din vara pĂ„ âPostenâ frĂ„n bittida till sent pĂ„ kvĂ€llen.
Visst kan det vara lockande. Ett par musklick och allting Àr klart.
Men samtidigt som vi glÀds över inköpet, och de sparade slantarna, behöver vi förhÄlla oss till ett par andra aspekter. För Àven det hÀr myntet en baksida, eller rÀttare sagt flera.
En aspekt att förhĂ„lla sig till Ă€r miljöaspekten. Mer e-handel, fler transporter, fler returer. âNaturligtvis fĂ„r det konsekvenser för miljön med koldioxidutslĂ€pp och energin som anvĂ€nds vid transporter och sĂ„ vidareâ, konstaterade Michael Browne, professor i industriell och finansiell ekonomi och logistik, i samband med att en studie frĂ„n Göteborgs universitet presenterades.
En studie som visade att drygt en femtedel av alla bestÀllda plagg returneras. KlÀdesplagg frÄn företag baserade i Sverige kan fÀrdas hundratals mil nÀr de returneras. Först skickas returerna tillbaka till ÄterförsÀljaren, som skickar vidare paketen till exempelvis Asien. DÀr ska returerna kontrolleras för att senare skickas tillbaka till Sverige igen innan plagget Äter kan sÀljas.
En annan aspekt att förhÄlla sig till Àr hur handeln pÄ nÀtet pÄverkar inte bara butikshandeln utan hela samhÀllen. Handeln skapar livskvalitet och attraktiva platser för bÄde invÄnare och besökare. Det Àr svÄrt att skapa dessa attraktiva platser nÀr affÀrsfönstren gapar tomma i vÀntan pÄ att förvandlas till kontor eller lÀgenheter.
Tack vare Northvolts etablering förvÀntas SkellefteÄ vÀxa sÄ det knakar. Det behövs nya bostÀder, nya skolor och förskolor, ny infrastruktur. Det Àr brÄttom. Samtidigt mÄste stadsplaneringen vara genomtÀnkt. Det behövs en helhetstanke som tar hÀnsyn till handel, bostÀder och infrastruktur. PÄ sÄ sÀtt kan kommunen vara med och bidra till ett levande centrum.
Men vi mÄste ocksÄ tÀnka tanken att det Àr vi som konsumenter som i mÄngt och mycket avgör hur morgondagens SkellefteÄ kommer att se ut. Andra stÀder har kommit lÀngre i omvandlingen av stadskÀrnorna. DÀr har de stora butikslokalerna blivit fÀrre, de smÄ fler, det har öppnat kaféer och restauranger. De stora kedjorna har flyttat ut till externa handelsomrÄden.
Det Àr en utveckling som Àr trolig Àven i SkellefteÄ. I varje fall pÄ sikt.
Hastigheten i handelns omstĂ€llning gĂ„r snabbare Ă€n nĂ„gonsin. Enligt Svensk Handels rapport âLĂ€get i handelnâ, som presenterades i vĂ„ras, kan i vĂ€rsta fall uppemot 50 000 arbetstillfĂ€llen försvinna fram till 2030. Beroende pĂ„ hur e-handeln utvecklas kan mellan 7 000 och 11 000 butiker försvinna. Ăn vĂ€rre blir det om den lĂ„gkonjunktur som Sverige Ă€r pĂ„ vĂ€g in i blir lĂ„ngvarig.
Det hÀr Àr siffror som verkligen sÀtter perspektiv pÄ de dÀr hundralapparna man kan spara genom att handla pÄ nÀtet.
De flesta av oss vill ha en levande stadskÀrna, som sjuder av liv, med butiker, restauranger och kaféer. Men för det krÀvs medvetna val.