Det behövs mer el för att inte bussarna ska stanna

Det bästa hade naturligtvis varit att kunna halka in i en fossilfri framtid på ett bananskal. Men så enkelt är det inte.

Skellefteå Buss satsning på elbussar är både välkommen och nödvändig. Inte minst med tanke på klimatförändringarna.

Skellefteå Buss satsning på elbussar är både välkommen och nödvändig. Inte minst med tanke på klimatförändringarna.

Foto: Ulrika Nohlgren

Ledare2020-10-26 07:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Förr om åren var det diesel som gällde.

Sedan började bussarna köras på rapsolja. I varje fall i Skåne.

Bussarna i Skellefteå kördes på biogas från Skelleftebornas sopor.

I dag (måndag) inleds en ny era när de första elbussarna börjar rulla på Skellefteås gator. Marie Larsson är Skellefteå Buss vd. Hon ser de eldrivna bussarna som en del av lösningen på framtidens klimatutmaningar (Norran 23/10 2020).

Ut med fossilstinna bränslen och in med fossilfria.

Skellefteå Buss satsning på elbussar är både välkommen och nödvändig.

Elektrifieringen av Sverige går i rasande fart. Liberalerna vill ha elvägar för lastbilar. I skånska Landskrona trafikeras en av fem stadsbusslinjer med trådbussar. Hela Sverige är med i den nya folkrörelsen elektrifiera mera.

I klimatförändringarnas fotspår blir extremväder allt vanligare. Havsytan höjs när isarna smälter. Värme och torka gör att livsmedelsproduktionen sjunker. Korallreven dör när havstemperaturen stiger. Spridningen av tropiska sjukdomar ökar.

Det är hög tid att ta devisen ”ingen kan göra allt, men alla kan göra något” på allvar.

Det bästa hade naturligtvis varit att kunna halka in i en fossilfri framtid på ett bananskal. Men så enkelt är det inte. Den massiva elektrifieringens baksida är risken för elbrist/kapacitetsbrist.

Brödbolaget Pågen har till exempel skjutit upp planerna på en expansion i Malmö. Kraftbolaget Eon kunde inte garantera bageriet tillräckligt med el. Stockholm elektrifieras snabbare än kapaciteten hinner byggas ut. Enligt elnätsföretaget Ellevio är stora infrastrukturprojekt som tunnelbanan, bostäder och vägar hotade.

Att Skellefteå Buss sätter in sex elbussar i ordinarie linjetrafik är som enskild händelse och satsning inte ens en bagatell i det stora hela. Det är när alla satsningar, stora som små, slås samman som problemen uppstår.

Kärnkraften fortsätter att avvecklas enligt plan. De orörda Norrlandsälvarna ska – tack och lov – inte röras. Samtidigt hackar vindkraftsutbyggnaden. Nu senast sa invånarna i Malung-Sälens kommun nej till det omdiskuterade vindkraftsbygget på Ripfjället väster om Malung.

Att den socialdemokratiskt ledda regeringen vill slopa det kommunala vetot när det gäller utbyggnaden av vindkraft tyder på ren och skär desperation. För behovet av el kommer inte att minska. Tvärtom kommer vi att behöva öka produktionen om det ska vara möjligt att elektrifiera transporterna och nå Sveriges klimatmål.

Den svenska energipolitiken har blivit en enda rödgrön rörig röra.

Sverige ska elektrifieras. Samtidigt som en plan på hur det ska kunna ske tycks saknas.

Se på storstadsregionerna där viktig infrastruktur är hotad. Se på södra Sverige där akut elbrist gjorde att man blev tvungen att starta oljekraftverket i Karlshamn. Som egentligen bara körs vintertid.

Ett fiasko för miljön.

Det hade varit klädsamt om regeringen tog sig an energiförsörjningsfrågan på ett mer seriöst sätt. Flera storbolag riktar skarp kritik mot energiminister Anders Ygeman (S). Vilket är fullt förståeligt.

Sverige behöver en energiminister som vågar erkänna att det svenska elnätet inte är tillräckligt robust. Sverige behöver en energiminister som kan se det nödvändiga med kärnkraften.

Inte minst de småskaliga kärnkraftverk som Moderaterna och Liberalerna vill satsa på (Dagens Nyheter 27/7 2020). Men för att det ska kunna ske behövs det en kärnkraftslagstiftning i takt, inte i otakt, med tiden.

För att kunna genomföra den massiva elektrifieringen av Sverige behöver Sverige en ny energipolitik.