Det förvånar mig att vi i media inte lägger ner mer tid på att prata om den del av välfärden som inte stavas skola, vård och omsorg.
Arbetet med ortens attraktivitet, stötta nyföretagande eller en särskild näring. Men också de lokaler vi bygger och de vägar vi underhåller.
Det är inte alla som tycker att en kommun eller en region ska jobba med företagande, kultur och attraktivitet. Men då är vi oense, ni och jag. Men vi behöver veta mer om hur det är, och hur det är tänkt, om det ska bli en bra diskussion.
När nya Karolinska sjukhuset byggdes hade man en budget på 14,5 miljarder kronor. Priset blev drygt 57.
Det var säkert så att man hade ritat ett hus och sedan kommit på att man måste komplettera, tänka på andra lösningar.
Det är svårt att hitta duktiga upphandlare till kommuner och regioner och vad vet jag, det var kanske så i det här fallet.
Det sägs finnas tyska sjukhus med bättre funktionalitet som kostat en fjärdedel av vad Karolinska kostade.
Det kan man ha åsikter om. För mig är det höljt i dimma hur leveransen stämde med beställningen.
Trafikverket menar att vi alla har ett ansvar för att anpassa farten efter väglaget. Och så är det. Men väglaget mellan Skellefteå och Arjeplog beror också på både vad Trafikverket beställer och om de får det de beställt.
Om jag går till affären för att köpa morötter så kommer jag inte hem med tomater och om väghållaren köper plogning av en viss kvalitet så är det bra om man kollar vad man får.
Jag råkar vara sambo med en duktig plogbilschaufför som bryr sig om hur resultatet blir och vet vilka faktorer som gör ett bra resultat. Vinkeln på plogen, att bygga en bra botten, hur mycket tallrikarna, som plogen går på, är skruvade upp eller ner, om man släpper ut vingen utanför vägkanten – och tar med sig alla plogkäppar – och vilken fart man håller.
Jag åker med ibland, och även om han tror att jag bara sitter och slappar så kollar jag vad han gör och jag lyssnar på samtalen om snödjup och halka och om det ligger kvar snö i triangeln eller inte.
Han får många glada tillrop av de som åker där han plogat. Men nog är det lite som en dimma att försöka fatta hur leveranserna stämmer med beställningen på andra sträckor.
För det är till syvende och sist skattepengar i bägge fallen. Svindlande summor på totalen. Och det ”trattar” till slut ner till hur mycket vi litar på att våra myndigheter inte slirar med våra pengar. Och det, mina vänner, får effekter som är inte bra. Och det borde vi prata mer om.