Skolskjuts – nu kräver vi rättvisa och likvärdighet

Jag blir konfunderad över Skellefteå kommuns svar på min insändare om skolskjuts, Norran den 20 september.

Skellefteå 23 september 2021 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I samtliga kontakter med skolskjutsenheten har svaren innehållit kommentarer som att det ska vara rättvist och att det finns tydliga kommunala regler som har tagits fram för att skapa likvärdighet i bedömning. Jag tolkar det därför som att likvärdighet och rättvisa tydligen är viktiga ledord när skolskjutsen fattar sina beslut. 

Hur är det då möjligt att i fallet när det gäller skolskjutsen till och från Östra Falmark finns det ingen rättvisa eller likvärdighet i förhållande till barnen i Yttervik? Barnen i Östra Falmark ska hämtas först och lämnas sist alla dagar i veckan, trots att chaufförerna lika gärna kör andra hållet, då slingan ändå utgår från samma startpunkt i Bureå. Det är inget "pussel" eller ens någon avancerad matematik som krävs för att lösa problemet. Inga extra bussar eller taxibeställningar är heller önskade eller efterfrågade, varpå sådana kommentarer är helt överflödiga.

Kommentarer som "att ändra den planerade rutten innebär att restiden istället förlängs för andra elever" känns också helt absurda. Vad har bestämt att just eleverna i Yttervik ska få kortaste resvägen och sedan behålla den permanent? Det har i alla fall inget med varken rutten, chaufförernas beslut eller skoltider att göra då samma slinga ändå ska köras. Inte heller med hänsyn till barnens ålder då det finns flera sexåringar i Östra Falmark som tidigt i livet tvingas åka den långa sträckan. 

Är det likvärdighet kommunen hävdar att de strävar efter så är det dags att visa framfötterna nu. I två års tid har våra barn fått åka den långa sträckan utan någon tydlig motivering till varför just de fick dra det korta strået. Nu kräver vi ett byte, alternativt en varannan kort/lång resvägslösning. Föräldrar har behövt anpassa sig till nya busstider i alla år, underskatta inte deras förmåga till omställning. 

Visa nu att ledorden inte bara är för syns skull eller fina formuleringar att gömma sig bakom. Skapa rättvisa och likvärdighet även för våra barn.

Ida Tunebro, Östra Falmark


 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa