Yrkesgymnasiets rektor: ”Vi gör allt vi kan för att rekrytera”

”Vi har haft intervjuer den här veckan med personer som har den elkompetens som vi behöver”, säger Yrkesgymnasiets rektor Malin Burström.

Skola och utbildning2017-10-05 00:55

Hur länge har ni saknat yrkeslärare i el? – I uppstarten av den här terminen. Vi hade en el-lärare som sade upp sig mitt under sommaren och vi gör allt vi kan för att rekrytera den kompetensen. Hon säger också att höstterminen 2016 hade skolan konsulttimmar för att lösa frågan med yrkeslärare i el. – Vi har gett eleverna de teorilektioner på skolan som vårt uppdrag ska innehålla, tillägger hon. Hur kan eleverna börja sin praktik innan de har teoretiska förkunskaper? – De ska få sin kunskap ute på en arbetsplats. Det är de företag vi samarbetar med medvetna om. Hur tänker ni lösa bristen på ellärare som ni har just nu? – Vi gör det vi kan för att hitta en lärare. Fördelen med lärlingsprogram är att vi har arbetsplatsförlagd utbildning. Vi undkommer inte genom det, men det underlättar. Den kursplan vi har betyder att eleverna ska kunna tillgodogöra sig största delen av sina studiepoäng på arbetsplatserna. Hur ska eleverna hinna läsa in de poäng de missat nu i början av terminen för olika kompetenser av sin yrkesutbildning? – De har inte missat något. I och med att de gör mycket arbetsplatsförlagt lärande, så får man tillgodoräkna det man gör ute på sin praktikplats. Sedan när vi har en el-lärare på plats så får vi lösa det individuellt. Hur många teorilektioner i el har eleverna på skolan hittills missat? – Det kan jag inte svara på i dagsläget, men vi försöker lösa det med andra skoluppgifter för att undvika håltimmar. Har ni ändrat studieplanen för att det inte finns lärare. – Nej, vi har inte sett ett behov av det än. Elever som känner sig besvikna och ifrågasätter er seriositet, vad vill du säga till dom? – Det är jätteolyckligt att de känner så och deras oro och besvikelse tar vi på fullt allvar. Det gör mig jätte­orolig och vi har sagt att vi gör allt vi kan för att hitta en ellärare. Har ni funderat på att köpa in kompetensen? – Vi kollar alla möjligheter och jobbar febrilt för att lösa den här situationen, det är där vi står just nu. Handlar det om att ni vill minska kostnaderna? – Nej, det gör det absolut inte. Företagen där eleverna gör sin praktik, är de medvetna om att ni saknar lärare? – Ja, det är dom. Enhetschef på Skolinspektionen: ”Man ska ha behöriga lärare”  Elisabeth Ahlgren är enhetschef på Skolinspektionen i Umeå. Hon understryker att hon inte har detaljkunskap i ärendet om Yrkesgymnasiet i det här fallet utan svarar övergripande kring lärlingsutbildningar. – Det låter svårt och allvarligt om de saknar lärare. Strävansmålet är helt klart: man ska ha legitimerade och behöriga lärare men det finns undantag från denna regel, säger hon. Om det inte finns några legitimerade lärare som söker till en lärartjänst får skolan anställa en annan sökande för en visstidsanställning i högst ett år. Hon säger också att en lärare som saknar legitimation får anställas utan tidsbegränsning om undervisningen gäller ett yrkesämne. För att läraren ska kunna få en tjänst krävs också att det saknas sökande med legitimation samt tillräcklig kompetens för att undervisa i just det ämnet och att läraren även är lämplig. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan börja det första studieåret, men det ska finnas handledare på arbetsplatsen och tydliga samt täta kontakter mellan skolan och arbetsplatsen. – Rektor ska också besluta om hur utbildningen ska läggas upp. När det gäller yrkesämnen så kan man till exempel anställa branschfolk istället för en examinerad lärare, om det saknas legitimerade lärare i ansökningen och om skolan bedömer att just den personen är lämplig, säger hon men tillägger: – Rent allmänt så ska man ha lärare som har kompetens i den utbildning som bedrivs. Det ska vara legitimerade och behöriga lärare för just det ämnet och så ska det vara i alla skolämnen.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!