Yrkeschauffören: ”Vi kör med livet som insats”

Yrkeschaufförerna vill inte köra väg 373 ner till Piteå. "Det är med livet som insats", säger Rickard Karlsson, Arvidsjaur, till
.

Väg 373 mellan Arvidsjaur och Piteå är så dålig att yrkeschaufförerna i inlandet ser den som ett arbetsmiljöproblem. Många tar en omväg via Älvsbyn när de ska frakta timmer och massaved ner till Piteå. " Jag har kört timmerbil sedan 1996 och kan inte minnas att vägen varit så här dålig", säger Rickard Karlsson som kör för Eklunds åkeri.

Väg 373 mellan Arvidsjaur och Piteå är så dålig att yrkeschaufförerna i inlandet ser den som ett arbetsmiljöproblem. Många tar en omväg via Älvsbyn när de ska frakta timmer och massaved ner till Piteå. " Jag har kört timmerbil sedan 1996 och kan inte minnas att vägen varit så här dålig", säger Rickard Karlsson som kör för Eklunds åkeri.

Foto: Sofie Abrahamsson

Piteå2018-12-17 09:19
undefined
Väg 373 mellan Arvidsjaur och Piteå är så dålig att yrkeschaufförerna i inlandet ser den som ett arbetsmiljöproblem. Många tar en omväg via Älvsbyn när de ska frakta timmer och massaved ner till Piteå. " Jag har kört timmerbil sedan 1996 och kan inte minnas att vägen varit så här dålig", säger Rickard Karlsson som kör för Eklunds åkeri.

PT har tidigare skrivit att Arvidsjaurvägen upplevs vara en farlig väg på grund av undermåligt underhåll. Plogpinnar saknas och vägen är både smal och felplogad.

Den har dessutom en halv decimeter höga, skarpa kanter av packad snö i anslutning till vägrenen vilket gör att man lätt får sladd.

Nu har det har gått så långt att yrkeschaufförerna i inlandet tar en omväg via Älvsbyn när de ska frakta timmer och massaved ner till Piteå.

– Jag har kört timmerbil sedan 1996 och kan inte minnas att 373:an någonsin varit så här dålig, säger Rickard Karlsson från Arvidsjaur som kör för Eklunds åkeri i Moskosel.

Hårt trafikerad

Han berättar att man nästan måste stanna med ekipaget när man får möte. Denna väg har alltid varit hårt trafikerad med många tunga transporter, men som nu blivit ett arbetsmiljöproblem för yrkeschaufförer.

– Vi kör med livet som insats, både vårt eget och andras. Jag menar, när Trafikverket får kritik så borde de ju skicka ut en väghyvel omedelbart, säger han.

Trafikverkets svar: Skyller på snöfall och snöröjning

Rickard Karlsson uppger att vägen var smal redan innan förra helgens ymniga snöfall.

– Då skulle de förmodligen försöka bredda den men det kanske blev fel. Det är helt klart problem att mötas, man kan fort hamna utanför. Nu kommer det väl mer snö till veckan, hoppas att vägen blir åtgärdad innan dess för än har det inte hänt ett dugg. Plogpinnarna är inte heller kompletterade på körbanan söderut mot Piteå.

Kollegan Mattias Wikberg från Glommersträsk är också upprörd och håller med om att det innebär stora risker att färdas efter 373:an och berättar om möten med andra tunga fordon där de behövt sänka hastigheten till 30 kilometer i timmen för att överhuvud taget våga mötas. Han har ringt trafikverket för att vägen ska bli åtgärdad.

– Jag har också varit på väg att ringa arbetsmiljöverket!

Han menar att ett av generalfelen är det faktum att entreprenören utgår från Piteå när det ska plogas.

– Säg att det är måndag morgon och blötsnö. Alla vi som kör med last ner mot kusten möter plogbilen som är på väg uppåt. Lastbilarna väger 74 ton och vi hinner trampa fast all snö innan vår vägbana är plogad. Samma är det med sandningen, Önusberget blir ett problem. Förr sköttes vägen av en entreprenör som bodde i Långträsk och körde neråt på morgonen. Allt det här handlar om upphandlingarna. Det är pengarna som styr, säger han.

Catrin Renlund/ Piteå-Tidningen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!