Insändare: Vi vill behålla våra bussar till Moröhöjden

Foto: Norran

Politik2019-02-22 06:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Har fått höra rykten om att busslinjen Moröhöjden - Centrum ska upphöra efter sommaren. Kan det verkligen vara möjligt?

Vill vi inte att Skellefteborna ska använda kollektivtrafiken utan istället köra mer bil? Om Skellefteå vill växa till 80 000 invånare måst vi ha en väl utbyggd kollektivtrafik.

Utan väl fungerande busstrafik är det bil som gäller och då når vi inte våra klimat- och miljömål.

Tydligen ska nu alla Moröhöjdenbor, området har omkring 800 lägenheter, behöva gå ner på Torsgatan där Morö Backebussarna går.

Här på Moröhöjden bor många äldre personer som har svårt att gå ända ner till Torsgatan.

Om det beror på dålig lönsamhet så borde Skellefte Buss veta precis vilka turer som folk åker buss och inte och där kan man planera vilka turer som ska gå och inte.

Jag har åkt buss ganska mycket och känner inte att det går tomma bussar till och från Moröhöjden.

Höjdenbo

Svar direkt

Större delen av befolkningen på Moröhöjden har 400 meter eller närmare till hållplatsen på Torsgatan, vilket är inom de riktlinjer som beslutats av samhällsbyggnadsnämnden för stadstrafiken.

En attraktiv kollektivtrafik ska i så hög grad som möjligt kunna konkurrera med bilen i fråga om tiden det tar att förflytta sig samma sträcka.

När beslut om de nya linjerna togs var en av de viktigaste punkterna att linjerna ska vara så raka som möjligt och körvägen alltid densamma för att skapa snabba linjer och enkelhet för resenärerna.

Antalet linjer skulle också bantas från fyra till tre samtidigt som tidigare trafikerade områden i den mån det är möjligt, fortsätta att trafikeras.

Att trafikera genom Moröhöjden och Morö Backe på samma linje, då endast linje 1 går till Solbacken, anses för tidskrävande för att majoriteten av resenärerna ska se kollektivtrafiken som ett alternativ till bilen

En positiv effekt av detta är att det istället går bussar med tätare intervaller under hela trafikdygnet än tidigare, var 15:e minut i högtrafikstid.

I arbetet med kollektivtrafikutredningen inår även en hållplatsöversyn, där också vägen till/från hållplatser ska ses över och tillgänglighetsanpassas i den mån det är möjligt.

Kristoffer Hedenström, Trafikchef, Skellefteå Buss

Byar förlorar busslinjer - och i stan blir det ändringar på MorönUtreder: Färre men snabbare busslinjer